Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Opprinnelig lagt inn av emm, her.
At vi kanskje bør vokte oss for å bruke "Flink pike" til å forklare et strukturelt problem rundt kvinner og sykemelding. La oss finne ut hvorfor kvinner sykemeldes oftere enn menn (uansett hvor kjip grunnen kanskje kan være) og har et høyere fravær, men den debatten kan fint gjøres uten å degradere damer til piker. Flink pike har noe Margrethe Munthe aktig over seg. Om vi hadde hatt et høyt sykefravær blant menn på min arbeidsplass tror jeg neppe noen ville forklart det med at de var for "snille gutter" som strakk seg for langt.
Joda, vi kan sikkert bruke et annet uttrykk, men tidligere er det vel kvinner selv som i størst grad har brukt flinkhet som årsak til at de ble utrente, ikke media eller Gutteklubben Grei.
Det jeg blir mest oppgitt over er alle (denne kronikkforfatteren inkludert) som hele tiden skal gjøre kvinner til offer. I samme åndedrag som hun skriver at "vi er f..så flinke" (og det er vi jo, de fleste av oss) skriver hun at "vi blir syke av dårlige sjefer" og "sjefer som legger altfor mye på oss fordi de skal sykle Birken." Hvis min sjef (som faktisk sykler Birken) hadde skuflet sine arbeidsoppgaver over på meg, tror jeg jeg ville foretrukket å si fra framfor å sykmelde meg. Hvorfor klarer vi ikke å si fra? Er det i det hele tatt sant at vi ikke er i stand til å si fra? Jeg synes at personen bak denne kronikken og veldig mange andre som egentlig ønsker å forsvare kvinner, får oss til å framstå som noen oppofrende, stakkarslige vesner som ikke tør å verken sette foten ned eller fortelle hvor skapet skal stå. Det er en rolle jeg ikke kjenner meg igjen i i det hele tatt, og som provoserer meg utrolig mye mer enn at noen bruker begrepet "flink pike" i media.
|