Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-14, 16:18   #361
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Ja, det endte vel med at vi gikk i ring, og alle (jaffal undertegnede) ble forvirret og følte og at det var mange ulike tall og rapporter i omløp i går.

Det som gjør meg litt oppgitt og forundret, men egentlig mest trist, er at man er så ivrig på å slå i bordet med en eller annen mer eller mindre gyldig undersøkelse og rope "Se her, det er heelt naturlige grunner til at sykefraværet i Norge øker (evt. i beste fall står dønn stille) tross x-antall tiltak de siste årene, og se her!- det er heelt naturlig at kvinner er 70 % mer sykmeldte enn menn, det er fordi vi er gravide, skjønner dere!" Tenk så mye lenger vi ville kommet hvis vi var villige til å se galskapen i øynene og villige til å endre måten vi tenker rundt velferdsstaten og vår egen rolle/vårt eget ansvar på. Jeg kan på en måte forstå at det er behagelig å klamre seg til enhver "naturlig" forklaring man kan få kloa i, for det fratar oss på en måte for ansvar, men det er skummelt, veldig skummelt. Man kan gremme seg så mye man vil over det blå statsbudsjettet og at de svakeste får mindre enn noen gang, men vi må ikke glemme at det langt på vei er vår egen feil at innstrammingene omsider begynner å komme. Vi har forsynt oss grådig av velferdsordningene, og sykdommer som ikke engang eksisterte da sykelønnsordningen ble opprettet er snart det som tar størstedelen av kaka.
Skam dere alle som ikke er villige til å ta det innover seg...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 17:08   #362
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg skjønner godt kva du meiner, rine. Og noko må gjerast med sjukelønnsordninga, viss vi skal fortsette å behalde velferdsstaten.

Men eg reagerer på måten du går ut mot ein del sjukdommar på. Og når du seier:

Sitat:

og sykdommer som ikke engang eksisterte da sykelønnsordningen ble opprettet er snart det som tar størstedelen av kaka.

får eg ikkje inntrykk av at du eigentleg har sett deg inn i det du snakker om! Knut Hamsun hadde nevrasteni, som har omlag dei same symptoma som ME har nå. Det har vore periodar kor folk har hatt mykje lumbago og whiplash. Og nå kalles dette fibromyalgi. Det er ikkje nye sjukdommar, men det er symptombilete som har fått nye namn.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 17:11   #363
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, Knut Hamsun jobbet nå ganske så bra til tross for sykdommen sin, synes nå jeg.

Kanskje fordi det ikke var et alternativ å ikke jobbe.

Gammel 09-10-14, 17:15   #364
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vel, Knut Hamsun jobbet nå ganske så bra til tross for sykdommen sin, synes nå jeg.

Kanskje fordi det ikke var et alternativ å ikke jobbe.

Han hadde jo ein ganske fleksibel jobb og då.

The glass is refillable.
Gammel 09-10-14, 17:19   #365
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg synes dette blir flisespikkeri, nokon. Du sier jo at du er enig med meg, men så føler jeg at du tar ting personlig og blir sint fordi jeg "henger ut" enkelte sykdommer. Det spiller da ingen rolle om de heter fibromyalgi eller lett depresjon nå, eller hva de het for 20 år siden, vel? Du skjønner vel poenget mitt?

Gammel 09-10-14, 17:25   #366
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Men bare for å vise at det ikke handler om fibromyalgi, Per, Truls eller Stina- (for problemet i slike tråder er jo at folk ikke klarer å se lenger enn til sin egen sykdomshistorie og blir furt, støtt og snurt fordi de tror at noen/enkelte/jeg mener dem personlig når noen/enkelte/jeg egentlig snakker på gruppenivå) jeg tenker også at vi må se på andre goder vi har; Barnetrygden f. eks. Det er i alle fall eksempel på penger jeg grisker til meg hver måned, men som jeg absolutt ikke trenger. Kjekt å ha? Ja. Men vi hadde klart oss godt uten. Greia er at vi må endre mentaliteten vår, ta mer ansvar selv, slik at de som absolutt ikke kan ta ansvar selv ikke blir sittende igjen med svartePer. Det handler ikke bare om sykepenger, men om veldig mye annet.

Gammel 09-10-14, 17:39   #367
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig enig i at den sykelønnsordningen vi har ikke kan fortsette som det gjør. Jeg er bare ikke sikker på at det er sant at kvinner har dårligere arbeidsmoral og/eller er syk av skjerpe-seg-diagnoser. Og jeg tror det lett kan virke mot sin hensikt å terpe på slikt i media, fordi alle menn/unge/insert_gruppe da bare kan lene seg tilbake og tenke at det er ikke jeg som er problemet.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 17:44   #368
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 321
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er veldig enig i at den sykelønnsordningen vi har ikke kan fortsette som det gjør. Jeg er bare ikke sikker på at det er sant at kvinner har dårligere arbeidsmoral og/eller er syk av skjerpe-seg-diagnoser. Og jeg tror det lett kan virke mot sin hensikt å terpe på slikt i media, fordi alle menn/unge/insert_gruppe da bare kan lene seg tilbake og tenke at det er ikke jeg som er problemet.

Godt poeng, Candy. Jeg tror på et helt ukvalifiset synsegrunnlag at det ofte er de som har minst grunn til å føle seg truffet av debatter om trygdemisbruk eller unødvendige sykemeldinger som faktisk tar det inn over seg og får dårlig samvittighet og blir lei seg, mens de virkelige snylterne (for ja, jeg innser at de finnes) overhodet ikke bryr seg.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 17:56   #369
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg tror ikke kvinner har dårligere arbeidsmoral enn menn, men at det kanskje er litt mer av dem i den gruppen som var utgangspunkt for HI. Det er jo ikke akkurat noe mer "høyverdig" å sykmelde seg pga. en arbeidskonflikt (slik to mannlige lærerere gjorde for kort tid siden, eller som flygelederne gjorde.) I tillegg er det vel dokumentert at langt flere menn er "syke," men jobber fullt på si, det har vel vært noen ganske grove trygdesvindelsaker av den typen som har vært avdekket i det siste. Det viser at menn slett ikke er mer moralske enn kvinner, og det har heller aldri vært min mening å antyde noe i den retningen. Dessuten er det jo systemet som inviterer til å "ta vare på seg selv", som sier det er greit, som definerer det meste som sykdom. Legen din sier at det er greit (selv om mange leger sier at det er opp til pasienten og egentlig fint lite de kan gjøre) da blir det feil å si at man er dypt umoralsk om man tar sin sykemelding og går også.

Gammel 09-10-14, 17:56   #370
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette med at muskel-skjelettlidelser gir rett til ytelser er vel også noe som har kommet de siste årene. Jeg vet ikke hvordan det var med sykmelding, men man fikk ikke uførhetstrygd med den typen diagnoser for endel år siden. Og noe av kampen for å få dette gjennom har vært mer eller mindre likestillingskamp - hvorfor godkjennes mannesykdommer, men ikke kvinnesykdommer?

Gammel 09-10-14, 17:59   #371
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Fordi de fleste mannesykdommene ikke er så lette å fake? Det er vel ikke verre enn det? Ja, jeg vet at man kan fake hjerteinnfarkt, men det blir i alle fall relativt lett gjennomskuet. Jeg synes likestillingsargumentet blir litt merkelig i denne sammenhengen, altså.

Gammel 09-10-14, 18:01   #372
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Fordi de fleste mannesykdommene ikke er så lette å fake? Det er vel ikke verre enn det? Ja, jeg vet at man kan fake hjerteinnfarkt, men det blir i alle fall relativt lett gjennomskuet. Jeg synes likestillingsargumentet blir litt merkelig i denne sammenhengen, altså.

Men hvis det stemmer at det stort sett er menn som faker så høres det litt rart ut?

Gammel 09-10-14, 18:03   #373
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er en trøst, så er kvinner på vei til å ta igjen menn på hjerteinfarktfronten. Fordi det er flere kvinner som røyker, primært.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 18:09   #374
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Hvis det er en trøst, så er kvinner på vei til å ta igjen menn på hjerteinfarktfronten. Fordi det er flere kvinner som røyker, primært.

Det er bra, da blir det kanskje rettferdig til slutt uansett, da.

Heiko: Jeg har ikke sagt noe om at noen faker mest.

Gammel 09-10-14, 18:18   #375
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Jeg synes dette blir flisespikkeri, nokon. Du sier jo at du er enig med meg, men så føler jeg at du tar ting personlig og blir sint fordi jeg "henger ut" enkelte sykdommer. Det spiller da ingen rolle om de heter fibromyalgi eller lett depresjon nå, eller hva de het for 20 år siden, vel? Du skjønner vel poenget mitt?

Eg skjønner poenget ditt, og eg meiner du tar feil når du seier at eg tar dette personleg. For det gjer eg ikkje, sjølv om eg er veldig takknemlig for at eg bur i eit land kor det er eit nettverk som fanger meg opp, når eg faktisk dessverre er for sjuk til å klare 20% jobb heimefrå. Eg er einig i at sjukelønnsordninga er for generøs.

Eg reagerer på måten du avfeier ein del sjukdommar som bare tull!

Eit flatt kutt med 80% sjukelønn og ikkje 100% kan eg gå med på. Det trur eg er ei god løysing. Det same gjeld karensdagar. Men eg blir mektig provosert over at jo lettare det er å fake ein sjukdom, jo mindre rettar skal ein ha.

Og det er eit kjønnsaspekt, dersom du ser på haldningar og prestisje i forskningsmiljø. Det at det er lite forskning på ein del sjukdommar, er jo med på å gjere sjukdommane diffuse.

The glass is refillable.
Gammel 09-10-14, 18:18   #376
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo funksjonsnedsettelse som er sykmeldingsgrunn for menn også. Man skal ikke sykmeldes for prolaps hvis man kan gå rundt og fungere heller.

Og synes vi at psykikske lidelser teller mindre enn fysiske enkle sykdommer?
Synes vi at psykosomatikk er det samme som faking?

Dette er ikke enkelt og jeg tror vi skal slite med å finne et diagnosespesifikt system. Hadde det vært enkelt hadde det vært gjort for lenge siden. Men jeg tror ganske mange kunne tenke seg et opplegg som var mer knyttet opp mot behandling. Problemet er når det ikke finnes noen god behandling.

Gammel 09-10-14, 18:24   #377
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

nokon: Er egentlig Karensdager så lurt? Jeg tenker på smitte og sånt. Å gå på jobb med omgangssyke, vil jo unektelig føre til mye mer sykdom. Dessuten er det ikke korttidsfraværet som øker, men langtidsfraværet, og da spesielt innen den type sykdommer som dessverre er "typiske kvinnesykdommer."

Når det gjelder forskning: Om man ikke ønsker å forske på fibromyalgi, trenger det ikke bety at det er fordi det er en typisk kvinnesykdom. Det kan like gjerne være at man regner med at man har funnet ut pretty much det som er å finne ut på det nåværende tidspunkt og at man derfor velger å bruke tid og penger på andre ting? Det blir jo forsket mye på brystkreft, som også er en kvinnesykdom, så det er jo ingenting som tyder på at kvinnesykdommer jevnt over blir sett på som mindre viktige.

Gammel 09-10-14, 18:25   #378
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Det du seier til slutt, Katta, har eg og tenkt ein del på. Det er jamnt over mykje meir fokus på diagnose/ikkje-diagnose enn behandling og funksjon. Og jo meir diffus ein sjukdom er, jo vanskelegare er det å få hjelp til å få høgare funksjon.

The glass is refillable.
Gammel 09-10-14, 18:30   #379
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Om sykdom og status: http://forskning.no/helsetjeneste-he...-sykdommen-din
http://www.nettavisen.no/1446451.html

Når det gjelder forskning er man avhengig av finansiering og man er avhenhgig av å få publisert noe. Sparsomme funn blir sjeldere publisert, og man vil helst finansiere forskning som gir publisitet og som det er ganske stor sannsynlighet for at kommer til å vise noe. Det er også lettere å forske videre på noe etablerte forskningsgrupper allerede holder på med. Det forskes på diffuse lidelser også, men ikke i like stor grad som kreft for eksempel som har en helt annen mulighet for finansiering.

Gammel 09-10-14, 18:36   #380
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Heiko: Jeg har ikke sagt noe om at noen faker mest.

Jo, det har du:

I tillegg er det vel dokumentert at langt flere menn er "syke," men jobber fullt på si, det har vel vært noen ganske grove trygdesvindelsaker av den typen som har vært avdekket i det siste.

Men dette er flisespikking og slett ikke hovedpoenget.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:07.