Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)
Synes også dette er vanskelig å mene noe riktig om. Forskjeller vil det alltid være, noen vil bli definert som fattige,andre rike. Alle kan bli syke, alle kan få livet lagt i ruin, vi kan ikke gardere oss mot noe som helst rundt egen helse, men vi har et sikkerhetsnett rundt oss som gir oss et minimum så vi kan leve ett verdig liv.
Det største problemet etter min mening da, er at det er omtrent umulig å nyttiggjøre restarbeidsevnen til arbeidsuføre. De aller fleste har en restevne, og viljen og lysten til å bidra.jeg tror stigmatiseringen hadde avtatt om vi kunne tilbudt deltagelse i arbeidslivet. Hvordan dette kan gjøres har jeg ikke løsningen på, men ser for meg at kommunene muligens kunne laget en jobbank? Det står jo sååååå dårlig til med de fleste kommuneøkonomiene, og jeg tror en del restarbeidsevner kunne blitt brukt i den forbindelse. Vedlikeholdsprosjekt, vikarer i skole,helsetjeneste? Jeg tror mye av løsningen ligger i arbeidsmarkedet, men det private næringslivet vil nok være vanskelig å få med på den biten.....