Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)
Opprinnelig lagt inn av emm, her.
Jeg savner at media tar en annen rolle i tillegg til tåredryppende enkelthistorier. Dybdeanalyser, tallknusing, alternative løsninger? Slik journalistikk finnes nesten ikke lenger, alt blir så sort hvitt, Du har stakkars intervjuene, og hatkommentarer. Jeg synes virkelig ikke debatten er noe god.
Apropos rollen til media. I dag er det er familie som f.eks står frem i OA og forteller om konsekvensen av statsbudsjettet. De er begge forholdsvis unge og begge er 100% uføre. Historien fokuserer på konsekvensen for barna om statsbudsjettet blir vedtatt.
http://www.oa.no/nyheter/article7632008.ece
Det er godt mulig poenget med historien er å skape sympati med familien. Men jeg tror medieeksponeringen har stikk motsatt virkning. Folk tenker heller "sitt" om at to tilsynelatende "friske folk" som på bilde er 100% uføre og ikke bidrar i samfunnet. OG, har 3 barn i tillegg. Ergo, de er ikke bare late, men også uansvarlige.
Jeg tror det er nettopp disse artikkelen handler om og jeg mener media i veldig store grad er med på å skape en forakt for disse menneskene. (Som jo heller ikke har noen som kan snakke for seg, som gruppe).
Sist redigert av Lisa : 10-10-14 kl 15:09.
|