Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)
"Forakten for de uføre"-for et merkelig utsagn. Det er jo en utrolig stor gruppe mennesker det er snakk om, fra multihandicapede til nesten funksjonsfriske. Jeg merker ikke noen til forakt for de uføre, egentlig, men jeg merker en økende misnøye i befolkningen som jeg tror bunner i at flere og flere blir uføre og at vi alle kjenner noen/leser om noen som det er veldig vanskelig å tro er fullstendig ute av stand til å jobbe for resten av sitt liv. Men det er jo komplekst- det er vanskelig for folk som faktisk har en restarbeidsevne, og som har lyst til å bruke denne, å få jobb også. Arbeidslivet er jo ikke tilpasset folk som kommer på jobb en dag, men kanskje ikke neste. Her burde vi vært flinkere til å skape gode løsninger, og så burde de som faktisk har mulighet til å jobbe, tatt sitt samfunnsansvar og jobbet der de har mulighet, selv om det ikke er den jobben de har sett for seg, og selv om de ikke kan velge på øverste hylle. Jeg sier ikke at dette gjelder alle, men det gjelder noen. Og så tror jeg heller ikke det er så svart-hvitt som at det sitter mange rikinger rundt omkring og "forakter" de uføre. Det er nok ganske mange lavtlønnede som jobber og sliter hver eneste dag som føler en stor frustrasjon over at folk som ikke er i jobb får utbetalt omtrent det samme som dem. Neida, det er ikke fett å leve på uføretrygd, men det kan i noen tilfelle skille veldig lite fra et lavtlønnsyrke. Det tror jeg ikke er gunstig. Jeg har delte følelser rundt forslagene om kutt i uføretrygd i det nye statsbudsjettet. Håpet er jo at flere skal bli motiverte til å komme i jobb, men samtidig må vi jo nesten gå ut fra at det store flertallet blant uføre faktisk ikke kan jobbe, og det er virkelig ikke OK at de skal få en ekstrabelastning i form av enda mindre å rutte med. 
Jeg håper ikke jeg uforvarende har skrevet noe her som gjør at jeg blir beskyldt for å forakte uføre (ting tyder på at jeg ofte blir tolket i den retning for tiden...)det var i alle fall ikke meningen.
|