En shorts er ikke en shorts
Jeg er ikke en dame som går mye i shorts. Sist gang jeg gikk i shorts var da jeg var 16, en gang på tidlig nittitall. Da gikk vi i avklipte olashorts som gikk et lite stykke ned på låret. Var de skikkelig korte hadde man sykkeshorts under.
Da jeg var i USA for tre år siden tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på shorts igjen. Det virker jo tross alt praktisk, når man herjer og leker med barn. Jeg ville ikke legge så mye penger i det, siden det ikke er et plagg jeg er veldig comfy med. Jeg tittet på Target og på Walmart, men det eneste jeg fant, for voksne damer, var kort-korte shorts. Jeg syns det var ganske spes, siden det tross alt er en butikk med ikke spesiell hipp eller ung profil, og sikkert en del godt voksne damer som handler der. Det samme hadde de overalt ellers også, ingen hadde shortser som var litt lengre.
Så det ble ingen shorts på meg. Da vi var i USA i sommer prøvde jeg igjen, med samme resultat. Til slutt fant jeg en på Anthropologie. Den var bittelitt kortere enn jeg kunne tenke meg, men absolutt ikke kort-kort, så jeg kjøpte den og hadde den på en dag. Jeg har aldri fått så mye uønsket oppmerksomhet. Plystring og kommentarer, helt til jeg rett og slett gikk hjem og skiftet.
Jeg kom på dette i dag da jeg leste denne bloggposten på Huffington Post. En dame har kritisert Target for utvalget klær de har for barn, med noen ganske sjokkerende bilder. Jenteshortser helt ned i førskolealder er kort, kort, korte. De er så korte at man ikke kan sitte i skredderstilling uten å gi de som sitter midt i mot fullt innsyn. Samtidig som utvalget jente- og dameklær blir trangere og kortere, får jenter mer og mer pes for hvordan de kler seg og ter seg. Skoleklesreglement (I USA) tar i all hovedsak bare for seg jenteklær. Jeg kjenner jeg er så LEI. Lei i at min verdi knyttes opp mot hvordan jeg ser ut. Lei av at kroppen min er noe andre synes de har rett på å kommentere. Lei av at jenter alltid gjør det feil, enten man er for slutty kledd, for lite attraktivt kledd, for flink eller for syk eller for lat eller for lite flink til å gi faen. At offentligheten mener at det er helt naturlig og fint å trykke en artikkel der kule gutter gir flinke piker råd, når det motsatte aldri, aldri, aldri trykkes.
Jeg er så lei meg for at det ser ut som vi har en backlash på alt feminismen fikk til på søttitallet, og Mad Men-æreaen ikke er så fjern som vi først trodde. Jeg er lei meg for at barn i dag vokser opp med et så skrudd syn på hva som er for jenter og gutter. At klesleverandørene syns det er helt greit å skille slik på kjønnene.
Blæ.
http://www.huffingtonpost.com/stepha...b_5923274.html