Nå tar vi frem den rosa sangen i eldreomsorgen, dere
Da jeg leste en kronikk i Aftenbladet om regjeringens ønske om å legge ned Den kulturelle spaserstokken fikk jeg nesten åndenød.
Den kulturelle spaserstokken har vært et kjærkomment innslag for mange eldre, både i og utenfor institusjon.
De har fått mulighet til å se profesjonelle kunstnere utøve sin kunstform, og jeg tenker at kunstnerisk stimuli er en viktig input i en eldres hverdag.
Ikke minst har disse kunstnerne fått vise seg frem til en gruppe som kanskje ikke er de som har hatt den største tilgjengeligheten til å se eller høre profesjonelle utøver.
Jeg forarges tresidig:
Først for de eldre som blir fratatt et viktig og fint tilbud.
Deretter på kunstnernes vegne. For det første mister de denne muligheten til å vise seg frem til denne gruppen mennesker. For de andre mener faktisk vår regjering at tilbudet de har gitt skal erstattes ved at helsepersonell skal stå for de kunsneriske innslagene, sitat fra kronikken
"Helt stille blir det jo likevel ikke på sykehjemmene. Lederen av Stortingets helse- og sosialkomité, Frps Kari Kjønnaas Kjos, kunne nemlig fortelle Aftenposten at: «Det er tid for å gå videre i jobben med å gjøre våre sykehjem bedre. Sang og musikk som en del av stell og pleie av eldre, utført av de ansatte.».
Sist, på vegne av helsepersonell.
Det ropes i media, både fra pasienter/brukere, pårørende, helsepersonell og andre om hvor dårlig det står til i eldreomsorgen, og oftest er det forklart i mangel på ressurser, enten faglige, økonomiske eller tidsmessige.
Artikler, intervjuer og rapporter kommer opp i fleng når man søker på nettet etter kvalitet i eldreomsorg, så å plukke ut noe ser jeg ikke mening med i dette innlegget.
Poenget her er at de faktisk mener at man skal bruke de knappe ressursene i eldreomsorgen på å gi et kulturtilbud til de eldre, et tilbud som har vært ivaretatt av profesjonelle utøvere til mange millioner kroner til nå.
Hva vil jeg med dette da? Jeg vet egentlig ikke, antakelig bare blåse ut over den ufattelig kjipe, usosiale og ignorante regjeringen vi har som mener at man skal sjalte og valte med ulike yrkesgruppers kompetanse, og der undergraving av en profesjon tydeligvis er helt ok.

Link til kronikken innlegget er skrevet ut fra.
http://www.aftenbladet.no/meninger/o...n-3544245.html