Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
For en utrolig rar og tildels uhøflig tråd. Skal man, fordi man ikke spiser kjøtt måtte forsvare alle aspekter av livet sitt? Det er etisk mye særerr å si man bryr seg om dyr og dyrevelferd og samtidig spise kylling enn det er å gi katten kjøtt, selv om hjemmet er vegansk.
For Trulte sin del vil jeg tro det hjelper mye å innse egen særhet og ikke omtale andres mat som lik. Snakk gjerne og lenge om miljøaspektet og dyreetikken i å spise kjøtt. Det er helt innafor. Men jeg skjønner at folk reagerer når de opplever at deres mat kontaminerer din mat med "lik". Jeg er ganske så tolerante ovenfor det meste. Men da hadde jeg også blitt trassig altså. Jeg har mine mat greier selv. Bla spiser jeg ikke hest. Jeg har kastet ukjente mengder pølse etter å ha oppdaget at de inneholdt hest. Med påfølgende skrubbing av kjøleskap og kasting av mat som har vært borti den pølsa. Jeg har også kastet opp på vei hjem fra andre etter å ha blitt lurt til å spise hest.
Men jeg vet jo godt at dette ikke er normalt. Og jeg har jobbet mye med meg selv. Barna kan ha hestepølse på maten og den ligger i kjøleskapet. Jeg kan spise servert hest uten å få sammenbrudd.
Mitt tips er at du framstiller dette som det det er. Din egen matsærhet. Man kommer ofte utrolig langt med å le litt av seg selv ( det er unektelig litt latterlig når man er 35 år, kjøttspiser og må kaste opp fordi pizzaen hadde kjøttdeig av hest). Jeg vil tippe du kommer mye lenger og får langt mer respekt ved å legge det fram slik, enn ved å snakke om matsmitte.
For det er sært, men de aller fleste har slike særheter i forholdet sitt til mat. Og det må man respektere. Det vennene dine driver med er en form for mobbing og om de er venner av deg vil jeg tro de ikke forstår hvor mye det betyr for deg. De som lurte meg til å spise hest (jeg var 15-16 ish) gikk fra å være nære venner til å være bekjente den kvelden. Jeg spiste aldri mer mat der. Der jeg derimot er og det er åpenhet om hva som serveres er det uproblematisk. Der kan jeg godt le av meg selv.