Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-15, 11:43   #261
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Men kjære deg - jeg har jo gjort det. Jeg innrømmer at jeg kjøper Smarties fra Nestlé. Ut over det boikotter jeg produkter derifra.

Dere som er så opptatte av at andre skal gjøre ting 100 % - er dere selv veganere? Boikotter dere selv noe som helst? Eller er dere bare ute etter å "ta" andre? Jeg syns det blir en veldig merkelig dreining av diskusjonen.

Poenget mitt er at da boikotter du ikke Nestlé. Du boikotter Nestlé når det passer deg. For meg er det to forskjellige ting.

Nei, jeg er boikotter ingenting. Det er produkter jeg velger å ikke kjøpe fordi jeg ikke liker dem, ikke liker produksjonsmetodene eller hva selskapet står for. Jeg går derimot ikke høyt på banen og sier at jeg boikotter ting. Ofte fordi jeg ikke vet hva jeg da bør unngå, eller fordi jeg ser jeg vil komme i en skvis. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke er en bevisst forbruker.

For meg er det å boikotte et sterkt virkemiddel. Når det brukes må det også gjennomføres og ikke tilpasses egne behov.

Og for ordens skyld, jeg er ikke ute etter å ta noen.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:43   #262
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Folk gidder ikke være spesielt greie, det er min erfaring.

Joda, jeg er kjempegrei med mange, jeg, men har såpass lite empati at jeg må være sparsom.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:43   #263
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også denne diskusjonen er veldig spennende, og jeg har lært ganske mye av den.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:45   #264
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.. og det er derfor jeg foretrekker å spise hjemme hos meg selv.

Det er jo utrolig trist at de du omgås ikke er greie med deg.

Kan det tenkes at noen av dem kunne vært litt greiere om du hadde vært mer åpen?

Den episoden du forteller om tror jeg faktisk det store flertall av folk kunne unngått og ville unngått om man visste litt på forhånd om hva det gikk i.

Ikke alle blir snille og forståelsesfulle selv om man er åpen, men jeg tror at det i sum har mye å bety.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:47   #265
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Så sint du virker Nabojenta.
Er folk personlig såret pga Trultes forhold til kjøtt altså?

Jeg synes tråden er utrolig interessant og har lært mye om ulike måter å tenke på. Trulte og Dixie gir veldig ulike begrunnelser for noe som på mange måter gir liknende praksis.

Her har diskusjonen flere sidespor som ikke nødvendigvis har med HI å gjøre, men det er heller ikke noe galt i FP-tradisjon tror jeg.

Ja, synes også denne tråden er interessant, og har lært veldig mye. Og ja, jeg synes det virker som om noen blir såret av hennes forhold til kjøtt.

Så ja, jeg blir sint når man ikke kan behandle folk skikkelig. Jeg hadde forventet litt mer respekt fra enkelte her for andres matvaner, følelser og meninger.

Gammel 30-03-15, 11:48   #266
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg vet om ting så prøver jeg å tilrettelegge så godt jeg kan. Jeg ville også spurt vedkommende om råd for å gjøre det som var riktig. Jeg synes det er rart at man ikke vil prøve å tilrettelegge så godt man kan for venner og familie. Men da må man jo være åpen om hva det måtte være.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:48   #267
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mange ganger tilberedt mat til vegetarianere som har spist med god appetitt, og jeg er bevisst på å ikke blande redskaper og skjærefjøler uten å være fullstendig paranoid. Det er ikke så veldig langt unna sånn jeg vanligvis lager mat. Men jeg setter jo pris på at respekten går begge veier, at de stoler på at de kan spise maten her, og ikke insisterer verken på å måtte lage den selv eller gi uttrykk for at spekeskinke er like ekkelt å ha på bordet som menneskelik.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:50   #268
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg tilbereder mat til vegetarianere som spiser med god appetitt, og jeg er bevisst på å ikke blande redskaper og skjærefjøler uten å være fullstendig paranoid. Det er ikke så veldig langt unna sånn jeg vanligvis lager mat. Men jeg setter jo pris på at respekten går begge veier, at de stoler på at de kan spise maten her, og ikke insisterer verken på å måtte lage den selv eller gi uttrykk for at spekeskinke er like ekkelt å ha på bordet som menneskelik.

Akkurat!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:51   #269
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Boikott som ikke koster en noe er vel strengt tatt ikke boikott tenker jeg. Det er helt greit å kjøre delvis boikott eller å velge det firmaet man liker best der det er flere alternativer, men det blir strengt tatt ikke boikott.

Det som er spesielt med å kalle seg vegetarianer istedenfor andre matissues er at det er akseptert som noe andre skal tilrettelegge for. Jeg synes vel strengt tatt ikke det er så veldig mye mer høyverdig enn "liker ikke", men jeg aksepterer at det regnes som det og jeg tilrettelegger for "liker ikke" også når jeg har gjester. Selv om det blir vanskeligere og vanskeligere med gjester på grunn av økende grad av kostholdssærheter blant voksne.

Gammel 30-03-15, 11:52   #270
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Ja, synes også denne tråden er interessant, og har lært veldig mye. Og ja, jeg synes det virker som om noen blir såret av hennes forhold til kjøtt.

Så ja, jeg blir sint når man ikke kan behandle folk skikkelig. Jeg hadde forventet litt mer respekt fra enkelte her for andres matvaner, følelser og meninger.

Men du ser at når du er sint så gir du også ganske sterke karakteristikker av oss andre? Jeg synes det er bedre om Trulte kan si hva hun opplever respektløst i tråden enn at det blir ropt ut at folk må skjerpe seg.

Gammel 30-03-15, 11:52   #271
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg har mange ganger tilberedt mat til vegetarianere som har spist med god appetitt, og jeg er bevisst på å ikke blande redskaper og skjærefjøler uten å være fullstendig paranoid. Det er ikke så veldig langt unna sånn jeg vanligvis lager mat. Men jeg setter jo pris på at respekten går begge veier, at de stoler på at de kan spise maten her, og ikke insisterer verken på å måtte lage den selv eller gi uttrykk for at spekeskinke er like ekkelt å ha på bordet som menneskelik.

Gammel 30-03-15, 11:53   #272
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tilbereder mat til vegetarianere som spiser med god appetitt, og jeg er bevisst på å ikke blande redskaper og skjærefjøler uten å være fullstendig paranoid. Det er ikke så veldig langt unna sånn jeg vanligvis lager mat. Men jeg setter jo pris på at respekten går begge veier, at de stoler på at de kan spise maten her, og ikke insisterer verken på å måtte lage den selv eller gi uttrykk for at kjøtt er like ekkelt som menneskelik.

Men har Trulte sagt noe sted at hun har gitt dette inntrykket til sine venner? Ja, hun ønsker å tilberede maten selv, for tydligvis kan hun ikke stole på dem. Veldig synd, for venner bør man kunne stole på.

Det at Trulte ser på kjøtt som lik, har hun måtte si her inne, fordi så mange, meg selv inkludert, spurte og grov.

Jeg tror dere misforstår med vilje, jeg.

Gammel 30-03-15, 11:53   #273
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

.. og det er derfor jeg foretrekker å spise hjemme hos meg selv.

Det høres jo IKKE bra ut. Da omgås du jo muligens "feil" folk..? Min erfaring er at folk gir masse slækk, sånn helt generelt, til vennene sine. Og selv om slike diskusjoner på forum ofte ender opp veldig prinsippielle, så er det jo som regel ikke slik IRL? Man gjør jo som regel det som skal til for å ha et koselig måltid sammen?
Eller har jeg bare veldig snille og greie venner?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Joda, jeg er kjempegrei med mange, jeg, men har såpass lite empati at jeg må være sparsom.

Du ass.

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg synes også denne diskusjonen er veldig spennende, og jeg har lært ganske mye av den.

Samme her! Kjempeinteressant.

(OK, til å være FP ble det muligens _litt_ for mye smileybruk.)

Gammel 30-03-15, 11:55   #274
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Men har Trulte sagt noe sted at hun har gitt dette inntrykket til sine venner? Ja, hun ønsker å tilberede maten selv, for tydligvis kan hun ikke stole på dem. Veldig synd, for venner bør man kunne stole på.

Det at Trulte ser på kjøtt som lik, har hun måtte si her inne, fordi så mange, meg selv inkludert, spurte og grov.

Jeg tror dere misforstår med vilje, jeg.

Ikke undervurder oss sånn 'a. Det blir for dumt.

Gammel 30-03-15, 11:55   #275
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jupp, der har du essensen. Jeg syns egentlig ikke dette handler om vegetarianisme, men matsærhet. Og det er jo i grunn greit det også, om man selv innser det og forklarer det som det. Jeg har aldri møtt noen som ikke har respektert vegetarianere, selv om de kan synes det er vanskelig. Det er jo ikke snakk om noe som er veldig uvanlig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:55   #276
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Ikke undervurder oss sånn 'a. Det blir for dumt.

Enig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:55   #277
Guava

Guava sin avatar

Standard

Mange her har nevnt for Trulte at det er tillitsgreia som her kan være det som klusser det til. Det å ikke bli stolt på er en følelse som er vanskeligere å svelge enn en del annet.
Jeg tenker også at gode venner fortjener en viss åpenhet.

Gammel 30-03-15, 11:56   #278
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Poenget mitt er at da boikotter du ikke Nestlé. Du boikotter Nestlé når det passer deg. For meg er det to forskjellige ting.

Da tror jeg du misforstår? Det er slett ikke bare "når det passer meg" at jeg boikotter - eller vil du heller jeg skal skrive "lar være å kjøpe varer fra og oppfordrer andre til å heller ikke kjøpe varer fra" - Nestlé. Det er mange frokostprodukter jeg gjerne skulle kjøpt derifra som jeg unngår. Iste kunne jeg også lett valgt, men jeg velger det bort. Det samme med iskrem, selv om jeg må innrømme at jeg syns det blir verre og verre å nekte ungene is om det kun er Nestlé-is som er tilgjengelig. (DE boikotter jo ikke Nestlé.)

Nå så jeg nettopp at Mövenpick er Nestlé. Det hadde jeg ikke fått med meg, og det må jeg undersøke nærmere. Hvis det er korrekt, så må jeg droppe en av mine favoritt-iskremer.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:56   #279
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Men du ser at når du er sint så gir du også ganske sterke karakteristikker av oss andre? Jeg synes det er bedre om Trulte kan si hva hun opplever respektløst i tråden enn at det blir ropt ut at folk må skjerpe seg.

Så jeg har ikke lov til å si hva jeg opplever som respektløst? Seriøst?

Ja, jeg gir sterke karakteristikker av noen her, ikke alle, fordi jeg synes de faktisk bør skjerpe seg. Jeg liker ikke tonen i mange av innleggene, og lurer da på hvorfor folk reagerer så og skriver så nedlatende som jeg føler det er.

Gammel 30-03-15, 11:57   #280
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Selvsagt har du lov til det. Men jeg er i hvert fall kraftig uenig. Og synes du overdriver massivt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:41.