Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Forresten må jeg si noe om at de kravene som man som forelder til et funksjonshemmet barn møter noen ganger kan være litt urealistiske de også. Så der kjente jeg litt på min sympati.
Det er ikke alle ansatte i skole, barnehage osv. som skjønner at man til tross for å ha et barn som krever mer enn gjennomsnittet faktisk må jobbe også. Det er noen som ikke skjønner at det kan bli for mye møter og andre ting. At barnet kommer først er helt klart.
Men samfunnet per i dag er ikke lagt opp slik at man bare kan gi beng i jobben sin og andre ting fordi man har et barn som krever noe ekstra. Man kan ikke leve på et par tusen i omsorgslønn.
Det er ikke nødvendigvis det som var problemet i denne saken, men jeg kjenner igjen det å få høre "det er viktig for barnet ditt" samtidig som man ikke har mer å gå på på jobb og må prioritere.
Noen ganger er skole og barnehagepersonales forventninger for urealistiske i forhold til at foreldre har en annen jobb ved siden av å være foreldre. At det er en balansegang.
Denne saken er nok en ekstremvariant, men jeg synes det er viktig å ikke svartmale alle prioriteringer der man må velge bort noe. Jeg synes faktisk ikke at det å utebli fra et foreldremøte er like ille som å drite i en skoleavslutning. For eksempel.
Selv måtte jeg sette ned foten i forhold til møter om mitt barn etterhvert. Det ble masse småmøter uten noe som helst konkret resultat. Det var umulig å være i praksis eller i jobb. Det hendte til og med at jeg prioriterte tid med barnet fremfor møter om det. Til slutt var det nok og nå har jeg forlangt at man heller tar lenger og mer konstruktive møter, færre ganger. Jeg ble småsprø av å føle at man måtte ta fri fra jobb for å sitte på noe som var like nyttig som et kaffeslabberas.
Det var allikevel kjipt å bli møtt med "det er jo så viktig for barnet ditt" hver gang man prøvde å si at "dette går ikke". Heldigvis vet jeg at det viktigste for sønnen min ikke nødvendigvis er det samme som er det viktigste for skolen hans.
Sånn helt på siden, men samtidig litt om urealistiske forventninger til hvor mye en forelder av et funksjonshemmet barn kan slippe alt annet og kun være 100% perfekt på en arena.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|