Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg har, stort sett, uttalt meg som mor i denne tråden, og synes jeg må få lov til å ha private meninger. Regner med at du blander inn yrket mitt fordi jeg skrev at jeg som lærer ser det problematiske i at kirkebesøket er lagt til siste dag før jul og at klassen er splittet akkurat da. Jeg ville protestert mot dette om det var praksis på skolen jeg jobber på (her går vi ikke i kirken, men om vi gjorde det) rett og slett fordi det ville vært uheldig for klasse/skolemiljøet. Dersom det var veldig få elever som var igjen på skolen, ville jeg også stilt spørsmålstegn ved nødvendigheten av kirkebesøk i skoletiden. Jeg har hele tiden argumentert ut fra hvordan dette fungerer på de skolene jeg kjenner til, både som lærer og som mor, og der er det a) godt alternativt opplegg på skolen, b) mange som er igjen på skolen, på alle trinn og c) gudstjenesten er ikke lagt til siste skoledag. Jeg kjenner heller ikke til at det er gudstjeneste ved avslutninger til påske og sommer, det tviler jeg på er særlig vanlig. Jeg driter for så vidt i prinsippet om "ingen forkynning i skolen" siden jeg mener det kan diskuteres hvor mye forkynning det er snakk om og siden det dreier seg en veldig avgrenset periode av en skoledag i året. Det jeg derimot ikke driter i, er hvorvidt eleven har det bra eller ikke, men jeg mener altså at på de skolene jeg kjenner til er det foreldrene som sliter, ikke elevene. Og foreldrene kan få ha så såre følelser rundt dette som de vil for meg.
Og så ville jeg tro at Menneskerettighetsdomstolen burde hatt viktigere ting å beskjeftige seg med i verden, men hva vet vel jeg.
Nå kan du jo som ansatt i skolen ikke drite i om noe er lov eller ikke.
Gudstjeneste er forkynnelse. Punktum.
Det gamle KRL- faget HAR beskjeftiget Menneskerettighetsdomstolen. Dette var en veldig viktig årsak til at det ble endret til RLE.
|