Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Må vi forsøke å forstå alt?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-16, 19:37   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må vi forsøke å forstå alt?

Per Fuggeli sier (I alle fall ut fra det man kan lese hos nrk) at man må forsøke å forstå dette ned barnebruder.

http://www.nrk.no/norge/per-fugelli-...sta-1.12783252

Jeg kjenner at jeg sliter veldig med akkurat det. Jeg ser jo at det er aspekter ved dette som ikke er bare enkelt. Samtidig så mener jeg at i vår tross alt opplyste verden så burde det være dem som giftet seg med unger som må forstå. Vi snakker jo ikke om mennesker fra folkegrupper som har levd atskilt fra resten av verden, men mennesker med nok kontakt med verden til å forflytte seg og vite hvor man skal dra.

Jeg sliter med viljen til å forsøke å forstå. Jeg ble faktisk provosert bare av overskriften. Og er vel fremdeles der etter å ha lest artikkelen at jeg ikke ønsker å forstå. Jeg mener det er moralsk forkastelig og uakseptabelt uavhengig av kulturell kontekst. Voksne menn gifter seg ikke med barn. Barn får ikke barn.

Er det jeg som ikke forstår noe vesentlig som ikke klarer å finne et snev av vilje til å forstå denne praksisen og som ikke klarer å finne en eneste unnskyldning for å gifte seg med barn så lenge man er oppegående nok til å vite hvordan man flykter og hvor man skal flykte. At jeg kunne forstått om man fant en uoppdaget stamme i jungelen som aldri hadde hatt kontakt med omverdenen og som av pur uvitenhet praktiserte barneekteskap. Men alle andre?

Hva godt gjør det å forstå dette? Og hva i alle dager gjør man med en 11-åring som er gift med en voksen mann. Eller en 14-åring med mann og barn? Jeg innser jo at fordømmelse ikke hjelper, men likevel. Hva er alternativet?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:44.