Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om journalisters integritet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-16, 14:26   #1
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Om journalisters integritet

Tomm Kristiansen har nylig holdt andakter på P1, og får nå krass kritikk fra HEF, samt Gunnar Bodahl-Johansen. Sistnevnte mener at journalister ikke en gang kan ha en andakt på et lokalt bedehus uten å sette sin integritet i fare.

Jeg kjenner mange journalister med ulik bakgrunn, og jeg blir matt av en slik holdning. Det finnes ikke en eneste objektiv journalist som ikke har en eller annen form for livssyn som preger deres måte å oppfatte verden på. Det må da være langt bedre at vi kjenner journalistenes utgangspunkt og ståsted? Og av alle, Kristiansen er som Paul Leer-Salvesen skriver på FB: "soberheten selv i sine roller som journalist og kommentator og misbruker aldri disse til forkynnelse."
Jeg er enig med Leer-Salvesen som skriver at "sekularismen og frykten for religion i det offentlige rom er kommet svært langt når dette fremstilles som brudd på presseetikken."

De dyktigste journalistene jeg kjenner er dem som har et avklart forhold til sitt livssyn, politiske ståsted osv, og som bruker bakgrunnen sin til å være seg bevisst på sin rolle i formidlingen. De dyktigste er ikke redde for å gyve løs på sine egne dersom det er noe som må løftes frem, de driver ikke med forsvarsstrategi og de er ikke redde for å lytte til mennesker som har et helt annet syn på ting - og å lære av dem. Hvor skjev blir verden fremstilt hvis vi kun skal ha pressefolk med "godkjent" sekulær bakgrunn? Hvorfor regnes eventuelle slike som mer objektive?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.