Sv: Om journalisters integritet
Jeg fikk ikke fulgt opp tråden i går. Brun-Pedersen sier at dette er en journalistisk fagdiskusjon hvorvidt en journalist kan promotere sitt livssyn eller saker som springer ut av et verdisett. Denne diskusjonen går for fullt hele tiden, det er overhodet ikke noe nytt, og temaet ble nok en gang vrengt inn og ut i forbindelse med korssaken. Det handler overhodet ikke om å gjøre forskjell på kristne og andre, det handler om at en programleder har spesielle krav til nøytralitet. Sællmann fikk jo ikke kritikk da et armbånd med et kors tilfeldigvis kom til syne da hun var reporter i en sak, for da hadde hun en annen rolle. Derfor skjønner jeg ikke helt hvorfor det er snakk om stråmenn her, eller hvorfor det hevdes at NRK gjør forskjell på kristne og andre religioner. Det handler jo ikke om det. Tvert om synes jeg det er fint at NRK stoler såpass på sitt publikum at de lar en medarbeider fylle en slik plass, de vet at det er adskilt fra hans virke som utenrikskorrespondent og at publikum greier å skjelne det.
|