Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-07, 14:19   #16
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordførere på 17 og 19 år - Er det ok?

Nei, jeg syns ikke det er ok med ordførere som knapt er over fjortis-stadiet. Ordføreren er den øverste politiske lederen i kommunen, og har stort ansvar også for den administrative delen i kommunen. Om de er aldri så fremmelige for alderen så mener jeg at "småripsa" ikke er kvalifiserte for en så omfattende jobb.

Jeg tror dette er et symptom på det som skjer i samfunnet når det gjelder politisk deltagelse. Folk blir mindre engasjert, valgdeltagelsen synker, partiene sliter med rekrutteringen og stadig færre ønsker å stille til valg. Dermed blir det rom for 17-åringer og andre som ellers ikke ville hatt en sjanse.

Jeg tror at muligheten for en ordfører på 18 år vil resultere i at partiet får mindre oppslutning. Jeg tror de færreste ønsker en så ung ordfører. Dessuten tror jeg utgangspunktet for å bli ordfører er helt feil hvis man går inn i rollen med en forestilling om å "tale de unges sak". Som ordfører skal man tale ALLE innbyggernes sak, uansett alder, yrkesgruppe eller bosted i kommunen. Det å være ordfører er ikke "ungdomspolitikk". Man må velge en av delene.

Når en av jentene i tillegg står fram og erklærer at "mamma og pappa støtter meg fullt ut" da skjønner man jo også at dette er ikke en selvstendig ordførerkandidat, dette er en kandidat som fortsatt TRENGER mamma og pappas støtte. Da kan man jo også spørre seg om hun tar avgjørelser på egenhånd, og hvem som EGENTLIG blir ordfører hvis hun blir valgt - hun selv, eller mamma og pappa.

At man kan være med og bestemme som 18 åring er bra, men det betyr ikke at man er egnet som ordførerkandidat. De er rett og slett for unge, mangler erfaring både fra politikk og fra livet generelt, og kanskje fra arbeidsliv spesielt. Og når de i tillegg fremstår som høner... Nei, hadde det vært i min kommune ville jeg definitivt stemt på et parti med voksne, troverdige kandidater fremfor disse.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:55.