Sv: Å dele ut kondomer til ungdom under 16 er å bryte loven
Jeg tror dette er en stakkar naiv mamma som ikke vil se realiteten i øynene og som trenger noen å "skylde på" når hun forskrekket oppdager at datteren på 15 år eksprementerer seksuelt.. Ja, jeg vil gå så langt å si at jeg synes synd i henne på grunn av hennes naivitet og uvitenhet.
Jeg synes det er kjempeflott at helsesøstre i dag deler ut kondomer til ungdommer. Det vitner om en realitetsorientert tjeneste som vil ungdommenes beste. Helsesøstrene møter ungdommene der de er, og er ikke en tjeneste for å yte service for forskrekkede foreldre. De har fokus på brukerene sine, i dette tilfellet jenter og gutter på 14 og 15 år som er tøffe og modne ved at de ønsker å bruke kondomer når de uansett har sex.
Ungdommer eksprementerer seksuelt, og jeg mener det er viktig at man heller prøver å unngå overføring av seksuelt overførbare sykdommer og uønskede graviditeter ved gratis utdeling av kondomer.
Denne mammaen kan jo ta seg en tur til ungdommens helsestasjon og se selv alle som er innom der for å teste seg for clamydia fordi de har hatt usikker sex. Dette gjelder også ungdommer under 16 år.
|