Sv: Ingen godkjente dagmammaer
Når man er dagmamma så er man selvstendig næringsdrivende når man passer barn i eget hjem.
http://www.nav.no/page?id=672
Pensjonspoeng
Når personinntekten er høyere enn grunnbeløpet i folketrygden, får du pensjonspoeng og et eget grunnlag for tilleggspensjon fra folketrygden. Ved beregning av pensjonspoeng brukes det gjennomsnittlige beløpet for året.
Nå vet ikke jeg hva en halv G er pr år da-
Men man må tjener over en 1/2 G for å få rett til pensjonspoeng.
Selvstendig næringsdrivende
For å få rett til sykepenger må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade, du må ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før du ble arbeidsufør og du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Sykepenger utbetales fra 17. dag. Du kan tegne forsikring for å få bedre dekning.
http://www.nav.no/page?id=675 (Om forsikring)
Jeg har ikke hørt om en dagmamma som har vært sykmeldt over 17 dager (sikkert andre som har det) Og det er jo vanlig å bruke egenmeldinger ved sykdom før en sykmelder seg.
Står ingenting om at selvstendig næringsdrivende har rett på egenmeldinger, og får å få sykepenger fra 1 dag må man altså tegne en egen forsikring på toppen av skatten og trygdeavgiften man må trekke.
Hvis ikke foreldrene til dagbarnet er snill og betaler for de dagene før trygdekonteret betaler ut sykepenger da.
Noen andre som vet regler der kanskje?
Mange dagmammaer jeg vet om som har gitt opp og gått over til svart i hvertfall pga reglene- Ofte har man kun 1 dagbarn og en sitter ikke igjen med så mye-
Kanskje i Oslo som dagmammaprisene er høye, men her som de ligger på mellom 3-5000 og mange foreldre er ikke så inntressert å betale så mye mer enn det kontantstøtten gir og mange vil gi det barnehagen koster.
De som tar seg godt betalt har problemer med å få dagbarn spesielt de hvite dagmammaen har hatt litt problemer, siden prisen er høyere.
Mange er opptatt av hva de må ut med pr mnd, ikke hvor mye de for skrevet av på skatten pr år- Mange foreldre som vil ha svarte dagmammaer faktisk da disse er billigere.
Spesielt eldre biter på den- de tar kontantstøtten eller det barnehagen koster pr mnd.. med andre ord, foreldrene har gratis barnepass-
Synes at dagmammaer og familie skal få slippe å betale skatt når de får betalt for barnepass jeg da, de hjelper faktisk politikerene som ikke klarer å få full barnehage dekning.