Sv: Rumpeforstørrende truser
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Men ser du at disse tingene styres av forventninger fra samfunnet ellers? Man kan jo si at man velger alt helt selv, men det er veldig vanskelig å komme bort fra at samfunnet former en, og det er lettere å velge tradisjonelt. Enten det er å ta mannens etternavn (fordi det er så hyggelig), hijab (fordi jeg vil det selv), høye hæler og sminke (fordi jeg føler meg bedre) osv. osv. På individbasis velger vi selvsagt selv, men dette styres av forventninger utenfra.
Her satte du fingeren på noe som engasjerer meg! Jeg bryr meg fint lite om hva folk måtte mene om høye/lave sko, hijab, sminke eller barbering av uønsket kroppshår. Men å ta mannens etternavn! Det skjønner jeg ingenting av! Koselig å avkall på en del av sin egen historie og personlighet? Hvor mange har vel ikke angret på det den dagen man skilles?
Mine barn har mitt etternavn. Kun det. Og der føler jeg virkelig at vi er familien mot strømmen. Jeg kan ikke bare si at det er jeg som er kjerringa mot strømmen. Er stolt av mannens reflekterte valg om å droppe hans etternavn.
|