Sv: Rumpeforstørrende truser
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Det vil si, jeg ønsker å SELV bestemme premissene hvordan jeg fremstår og hva som skal være viktig i ulike sammenhenger. Premissene kan legges utifra dagsform, evne til å lese sosiale koder eller generell skikk og bruk. Jeg bruker både stemme, stil, klær og sminke bevisst i ulike sammenhenger, og tenker at det av og til ikke BARE handler om kjønn, men også common sense i forhold til budskapet du vil dele. Hvis jeg skal undervise 100 studenter i farmakologi, stiller jeg i et antrekk som flytter fokuset VEKK fra MEG og over på det jeg snakker om. Det handler slett ikke om retten til å gå med hva jeg vil og overalt.
Men ser du at disse tingene styres av forventninger fra samfunnet ellers? Man kan jo si at man velger alt helt selv, men det er veldig vanskelig å komme bort fra at samfunnet former en, og det er lettere å velge tradisjonelt. Enten det er å ta mannens etternavn (fordi det er så hyggelig), hijab (fordi jeg vil det selv), høye hæler og sminke (fordi jeg føler meg bedre) osv. osv. På individbasis velger vi selvsagt selv, men dette styres av forventninger utenfra.