Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå
Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.
Jeg er også, bombe, helt enig med Pebbles, og synes det er ikke bare etisk forsvarlig, men etisk riktigst å forholde seg til FHIs regler så tett som mulig. De har jo lagt inn slingringsmonn i sin modell, det er jeg helt sikker på. Hvis de sier "små grupper", så tolker noen det som 2, noen som 5. Hvis de sier "jobb hjemmefra hvis du kan", så regner de med at en viss % ikke gjør det. Hvis de sier "bare ta kollektivt hvis du må", så regner de med en viss % der også. Sånn får vi riktig smittespredning.
Og hvis vi struper for mye, så blir ikke lock-downen nødvendigvis kortere, den blir lenger, for hver gang vi åpner igjen, er det for få som har immunitet. Da hadde vi jo bare kjørt isolasjonsprinsippet i 2-3 uker, hvis noen mente det virket.
Det beste for næringslivet hadde vært å leve som normalt, ingen karantene, så mange syke så raskt som mulig og gruppeimmunitet innen noen måneder. Hvis det ikke var fordi det hadde gitt oss sykehus med sengeplasser i parkeringshuset og en helt umulig katastrofesituasjon for helsevesenet.
Så jeg hadde helt klart sagt ja til 5 asymptomatiske 15-åringer som holder avstand, både fordi det etter min mening er innenfor rådene, og fordi det i realiteten ikke er smittemulighet hvis ingen av dem tar på hverandre eller hoster på hverandre.