Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Greit nok, men uansett hvordan jeg vrir og vender på hjernen min for å finne hypotetiske "årsaker" til at ambulansepersonellet gjorde som de gjorde, så finner jeg ingenting som rettferdiggjør at de unnlot å undersøke ham, i tillegg til å skjelle ham ut.
Jeg greier heller ikke å finne en eneste slik hypotetisk årsak. Og det bunner nok i at jeg etterhvert er blitt kjent med mange folk som ikke er hvite og hører og ser hva de blir utsatt for til daglig. Jeg vet hvordan etikken kan forsvinne ut bakdøra på pressede arbeidsplasser og jeg tror ikke det er uten grunn at infofolk jeg kjenner som jobber i politiet åpent erkjenner at de har et holdningsproblem internt. "De ser en somalier, tenker svarting, khatmisbruker, kriminell og værer trøbbel", som en venninne av meg sa forleden. Problemet er at de også værer trøbbel når de treffer min venn H, som studerer juss, sitter i fylkesstyret i en organisasjon, jobber masse frivillig (i tillegg til sin lønnede ekstrajobb). Jge blir helt panisk av angst over at så mange jeg kjenner står i akutt fare for å bli forlatt når de trenger hjelp og risikerer å bli skjelt ut fremfor å bli hjulpet.
Jeg er personlig veldig trygg på at jeg og mine hvite venner vil få denne hjelpen. Det finnes institusjonell rasisme i Norge og den forfektes av politi, helsepersonell og folk innen barnevern og NAV...