|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
nettopp. og man kan vel heller ikke stole paa alle de opptakene som ble gjort paa mobil ... sikkert bare oppspinn alt sammen |
|
|
|
|
|
#162 |
|
saftig
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Og for dem som fremdeles tror at jeg forsvarer oppførselen til dem som lot ham ligge igjen - jeg gjør selvsagt ikke det. Jeg svarte på glitter sitt innlegg som sa hun ikke kunne finne en eneste hypotetisk årsak til det som skal ha skjedd. Det at det kan ligge ting og ulme som vi ikke vet om, betyr selvsagt ikke at de skal la et skadet menneske ligge igjen. Jeg har sagt det før, men det er tydeligvis noen som ikke har fått det med seg.
|
|
|
#163 |
|
Glamorøs
|
I tillegg så har Ullevål gått ut og bekreftet historien til vitnene, etter mye om og men.
Det var ikke det jeg sa. Jeg sa jeg ikke kunne finne en eneste hypotetisk årsak som kunne rettferdigjøre oppførselen. Og siden jeg trodde det var det du svarte på, så trodde jeg at du og andre mente at det fantes situasjoner hvor slik oppførsel var mer eller mindre akseptabel.
|
|
|
#164 |
|
Leser
|
Og det jeg spør deg om er følgende: Hvilke rolle spiller det at det kan være ting vi ikke vet?
|
|
|
#165 |
|
saftig
|
Nå tror jeg at jeg skal slå av maskinen og ta helg, for jeg kjenner at jeg blir litt småirritert av at du plukker fra hverandre innlegget mitt og tillegger meg meninger som jeg ikke har. Jeg har på ingen måte sagt at jeg ønsker mer informasjon, jeg sier bare litt edruelig at det kan ha vært tidligere hendelser som gjorde at de feilbedømte situasjonen. Denne mannen kan for eksempel ha faket sykdom før, han kan ha angrepet ambulansepersonellet tidligere eller gjort noe som gjorde at de tolket situasjonen annerledes enn oss som bare kjenner til denne enkeltepisoden.
|
|
|
#166 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Det kan være mange årsaker til at de valgte å reise fra mannen, men ingen av de kan rettferdiggjøre at de reiser fra en alvorlig skadet mann.
|
|
|
#167 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Jeg håper på en måte det er rasisme som ligger bak dette, ellers tyder dette på grov inkompetanse blant ambulansepersonell.
|
|
|
#168 |
|
weird
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Jeg skjønner ikke hvordan man kan få seg til å tro at folk som er litt forsiktige med å konkludere med rasisme som årsak dermed synes at oppførselen til ambulansepersonalet var grei. Det er jo to forskjellige ting.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Absolut ateist
|
Sagt av en anonym person og sporenstreks tilbakevist.
|
|
|
#170 |
|
Epikur
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Jeg vil gjerne berømme Sitrons knallharde antirasistiske holdning i denne tråden. Det er forbilledlig at noen faktisk er prinsippfaste og ikke luller seg inn i "neiiiida, det var sikkert ikke rasisme, de hadde sikkert bare en dårlig dag, kanskje han lignet på noen de kjente som hadde vært kjip...." Det finnes ingen unnskyldning i verden for hvordan de ambulansefolkene oppførte seg og jeg blir litt
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 11-08-07 kl 16:52. |
|
|
|
|
|
#171 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#172 |
|
weird
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Madam Mim: Er du virkelig så på bærtur at du tror at folk som ikke umiddelbart konkluderer med rasisme i akkurat denne saken ikke er imot rasisme? Eller har et mindre engasjement?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#173 |
|
Epikur
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Jeg tror at dette aldri aldri aldri hadde skjedd med min mann, dersom han hadde snakket til noen som spilte fotball nær babyen i parken og han ble slått ned. Aldri i livet. Og det som mine ikke-hvite venner og bekjente opplever fra ulike offentlige tjenestemenn som jobber nær brukerne og problemene, det jeg selv har sett av menneskeforakt i disse etatene gjør at jeg ikke er i tvil. Sorry. Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg stolte 100 % på at man fikk like god eller dårlig behandling enten man er hvit eller svart.
|
|
|
#174 |
|
weird
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Det er jeg enig med deg i. Jeg ville heller ikke blitt overrasket dersom det viser seg at det var rasisme. Men jeg synes at saker der mørkhudede folk er involvert fortjener samme grundige gjennomgang som andres saker. Og da bør man ikke konkludere for tidlig.
|
|
|
|
|
#175 |
|
Ekvilist
|
Jeg kjenner at jeg blir litt uvel av måten du legger fram dette på Mim, og tror at jeg som Safran kanskje bør holde meg unna denne tråden. Det er da virkelig ingen i denne tråden som har sagt at de mener at rasisme ikke kan være årsak til episoden som skjedde? Den buttonen som vises på bildet har jeg brukt jevnlig i mange år, og jeg håper jeg er en verdig bruker.
Godt poeng.
|
|
|
#176 |
|
Live and let live
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Jeg heller veldig mot å tenke at noe slikt som dette ikke kan skje uten rasisme, - enten mot mennesker i akkurat den parken, i den bydelen, narkomane, mørkudete eller hva det nå enn er. Noe må ha vært triggeren som utløste dette. Men årsaken kan desverre (?) også være at disse to bare var to drittsekker med menneskeforakt. Men de må jo ha fått denne forakten en plass fra i så fall.
|
|
|
#177 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Fra dagens Aftenposten |
|
|
|
|
|
#178 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Han har sannhet i ordene der, det er jeg overbevist om. Fremdeles må mørke, norske med annerledese navn skifte for å få jobb. Klart de er annenrangs, er det virkelig noen som betviler dette? Når en FrP-talsmann som er mørk står frem og taler for partiet sitt i nyhetene, så er det intet annet enn en gimmick. De prøver ikke annet enn å overbevise "oss" om at DE hvertfall godtar nordmenn, så lenge de er "norske". Jeg lar meg ikke lure.
|
|
|
#179 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Forhåndsdømming av folk enten det er pga hudfarge, vekt, klesstil eller andre grunner skjer og vil skje. Mulig var det kun dette som lå bak her, men det er nå kommet frem en god del tilsvarende episoder. |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Mother of Dragons
|
Tja. Ikke vær så sikker på det altså. Jeg står nå i andre enden og tar imot mange av disse hodeskadene jeg da (ikke på Ullevål), og det er nå faktisk en del som kommer i taxi altså, fordi ambulansene har vurdert det til å ikke være nødvendig. Hvite og svarte, aggressive, nedpissa stoffmisbrukere og pene fruer i en vakker blanding.
|
![]() |
|
|