Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-07, 09:49   #8
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg har vokst opp med å kalle svarte for neger, det var helt vanlig der jeg kom i fra. Selvsagt har jeg sluttet med det, men innimellom så glipper det, men jeg prøver å rette opp i det om jeg sier det.

Jeg har vært med på denne diskusjonen på et annet forum og da spurte jeg min afrikanske mann hva han syns om å bli kalt neger. Hans svar var at han likte det ikke spesielt godt, men at det heller ikke var et stort problem og om han hørte noen si det så ble han ikke forbanna dersom han skjønte at det ble brukt beskrivende. For det er en forskjell, og jeg tror at stort sett kan man høre på tonefallet om det er ment rasistisk eller beskrivende.

.. i tillegg til sammenhengen det blir sagt i. Om det er sagt i en uformell samtale eller om det blir sagt av en offentlig person (her, en politimann) i en offisiell sammenheng. Din mann hadde vel neppe godtatt å bli kalt neger av politiet eller sosialkontoret e.l. ?

Samme som at jeg godt kan finne meg i å bli kalt "kjerring" på dialekter der hvor det er vanlig, i betydninga "jeg møtte nettopp XXX og kjerringa". Da betyr det helt enkelt "kona".

Men hvis politiet hadde sagt at de etterlyste ei kjerring i 30-årene så hadde jeg virkelig stusset. Uansett hva slags dialekt eller dagligtale den aktuelle politimannen hadde hatt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:25.