Sv: Rusreformen!
Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.
Jeg tenker det ikke er noen som er uenige i at tunge brukere ikke endrer atferd av en bot og at de trenger hjelp. Alle er enige i det, tror jeg. Men trodde ikke de satt i fengsel pga brukerdoser. Ville trodd at evt. soning kom av vold, overgrep, innbrudd, tyveri, ordensforstyrrelser med mer. (?)
Jeg jobber på en boinstitusjon for mennesker i aktiv rus. Her på huset er det lov å ruse seg, om enn ikke i fellesarealer.
Og joda, på sett og vis ender det ofte i soning å bli tatt med brukerdoser, siden det blir bøter av å tas med det. De bøtene må betales, og når de ikke betales ender det i soning. Det er vel aller oftest det "våre" soner for.
I tillegg er det ganske fjollete opplegg. En vi har her opplevde å bli tatt med 0,2 gram heroin, 30 meter fra sprøyterommet og ble ilagt bot samt at de tok fra hen stoffet. Hvorfor? Det er jo søren meg bare smålig. _Ingen_ av dem som bor her ruser seg for å ta en fest, de ruser seg for å føle seg friske og "normale". For å orke å leve med traumene de aller, aller fleste av dem har i sekken.
Det er nokså bred støtte til denne reformen i fagmiljøet her på huset, og å si at politiet ikke støtter den er ikke helt rett. Politihøyskolen, for eksempel, støtter den.
Det dreier seg om å få til holdningsendringer her, og de unge som vil teste hasj gjør det uansett om det er lov eller ei, og de færreste av dem vil havne i et tungt rusbruk av den grunn.
Norge troner på toppen av overdosedødsfall i Europa. Det er søren ikke noe å være fornøyd med.
Jeg vet ikke hvor du jobber, Pasta, men her opplever vi at LAR er svært så strenge med inntakskriteriene sine, til det tidvis idiotiske faktisk, og med regelmessig testing for å komme sidemisbruk til livs så blir dem med tilleggsbruk kastet så fort ut at de får knapt nok sukk for seg.