Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
Jeg bare orker ikke at media skal gjøre han til en ny kul kar på talk show, slik de gjorde med Orderud- gjengen.
Nemlig. Eller som Joshua French.
Jeg har prøvd med på både podkaster og dokumentaren, men synes det er en så klar bias i det som fremstilles. Folk har ikke alltid den nødvendige forståelsen for hva bevis er og ikke er, heller. Jeg oppfatter mye av det som kommer frem i dokumentaren og podkastene som saksfremlegg, ikke objektive fakta. Jeg leste gjenopptakelseskommisjonens siste fremlegg, og syntes det var bra. Men den overbeviste meg ikke om at Viggo Kristiansen er uskyldig. Bare at bevisene kanskje ikke er gode nok.
Den andre tiltalte og dømte får veldig hard medfart i some og det er mange som hevder at han må arresteres igjen og dømmes for begge drapene. Det som forundrer meg, er at mange ikke er på langt nær så opptatt av hans rettsikkerhet i dette. Jeg er glad for at han holder seg utenfor mediesirkuset og svarer at han skal uttale seg i en ny rettsak.
Men jeg tenker som Niobe.
Og så er jeg bekymret. Skikkelig bekymret. Både fordi folk er så engasjert og hissige begge veier. Og på grunn av forhistorien hans.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Sist redigert av Pøblis : 02-06-21 kl 09:57.
|