Sv: Transkjønnede og idrett
Jeg lurer på - hva ville skjedd med en transkvinne som er på herrelandslaget i fotball? Vil hun bli kastet ut av laget? Det mest rettferdige vil jo være at hun får fortsette. Da diskriminerer vi vel minst? (Med det eksempelet tenker jeg på inntektsforskjellen. Hun vil beholde en inntekt som er mangedobbelt av det hun får om hun må over på kvinnelaget, ergo kan vi tenke oss det som noe som ville blitt ansett negativt for henne ved å måtte bytte lag.) Inndelingen i kjønn i idretten ble vel gjort for å sikre like muligheter. Ved at hun får bli på laget så er vel hensikten ivaretatt - hennes fysiske evner tilsier at hun blir på laget med sine jevnbyrdige. Er det da helt feil å si at inndeling ikke skjer etter kjønn i dag, men etter hvorvidt man ble voksen som mann eller kvinne? 
Jeg synes forsåvidt ikke det er helt søkt å snakke om at å transformere seg til kvinne som incentiv for idrettsprestasjoner om vi ser på hva historien har vist oss heller. Som russiske kvinner som ble gravide for å øke blodvolum (og deretter tok abort etter 16 uker). Og ekstrem doping osv. Dessuten kreves det nå ikke gjennomført operasjon, men testosteron under et visst nivå, og identifisert seg som kvinne over en viss tid. Ikke like stort grep som å opererer.
Sist redigert av Pepper Lemon : 02-08-21 kl 20:28.
|