Sv: Kreasjonisme vs. Darwin - er det lov å bli litt skremt?
Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.
Fordi du sier at du er glad barna dine ikke vokser opp i USA og du synes det er skremmende at USA har en betydelig andel ekstremt teite mennesker. Prosentandelen angitt i artikkelen tar jeg med en smule salt, jeg synes det er ganske vage opplysninger de kommer med. Når det er sagt, ville jeg tro det er ganske, som du beskrev det, ekstremt teite mennesker uansett hvor i verden man befinner seg. USA har et høyt folketall, så i forhold til mindre nasjoner vil andelen kanskje virke større. Jeg regner med, ut fra svaret ditt, at du er glad barna dine ikke vokser opp andre steder enn Norge (vent - de burde vel strengt talt ikke vokse opp noe steder med all galskapen som finnes? )
Såvidt meg bekjent nekter ikke amerikanske skoler å undervise i naturfag, og kreasjonisme er vel heller ikke del av pensum.
Fra en annen vinkel kan jo noen synes det er teit at den norske skole ikke underviser kristendommen, siden nærmere 83% av befolkningen står i statskirken?
Så ja, jeg synes svaret ditt var sneversynt og generaliserende.
Det var nå å tolke i overkant mye inn i det Glitterchick skrev.
Jeg er enig i betraktningene hennes. Selvsagt er ikke alle amerikanere dumme. Ikke engeang flesteparten, men at at mange er klin, hakke sprø er så sant som det er skrevet. Og jeg har bevis,- onkelen min er en av de aller sprøeste.
Og jeg og er glad for at mine barn ikke vokser opp i USA.
Og den norske skole har kristendom på læreplanen i alle klassetrinn i grunnskolen, innbakt i KRL-faget. Det undervises om kristendom, men forkynnes heldigvis ikke.