|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Kreasjonisme vs. Darwin - er det lov å bli litt skremt?
Det var nå å tolke i overkant mye inn i det Glitterchick skrev.
|
|
|
|
#42 |
|
Mother of Dragons
|
Om glitter hadde skrevet "alle amerikanere er ekstremt teite" så hadde det vært en generalisering. En "betydelig andel" er i høyden en mild overdrivelse.
|
|
|
#43 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kreasjonisme vs. Darwin - er det lov å bli litt skremt?Hvor i alle dager sier naturlovene noe om at en apekatt blir menneske? Og hvorfor er det da fremdeles apekatter, sånn hvis vi er kommet av en ape som er kommet av et annet dyr som er kommet av en eller annen encellet organisme for ørtimillioner år siden? Hvis man ikke må ha tro for å tro det, så trenger man ikke tro for noe som helst.
|
|
|
#44 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Kreasjonisme vs. Darwin - er det lov å bli litt skremt?Om noen påstår at påskeharen er jordens skaper, så er det like latterlig. Enkelte ting er bare ikke slik fanatikerne tror.
|
|
|
#45 |
|
Skrekkøgle
|
Er jeg i tråden?
|
|
|
#46 |
|
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kreasjonisme vs. Darwin - er det lov å bli litt skremt?Ifølge Bibelens kronologi er mennesket ca 6000 år gammelt. Det står ingenting om hvor gammel jorden eller universet er. Eller dyrene, for den saks skyld.
|
|
|
#47 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns du hisser deg veldig opp og tolker litt for mye inn i innlegget mitt. Jeg god kjennskap til USA; jeg har både bodd der selv, har mange venner der og vært der mange ganger. Og ja, jeg er veldig glad for at barnet mitt vokser opp i Norge, hvor man slipper å møte en god del av de ekstremt religiøse menneskene man finner i USA.
|
|
|
#48 |
|
Aktiv
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
![]() |
Det var forkynningen gjennom kristendommen jeg mente, beklager at jeg formulerte meg feil. Den gang da jeg gikk på barneskolen lærte vi om hvordan Gud hadde skapt alt, gikk i kirka til jul osv. Slikt praktiseres det vel ikke lenger gjennom KRL faget?
|
|
|
#49 |
|
Absolut ateist
|
Jo, det gjør det. Kirke to ganger i året og Jesus gikk på vannet.
|
|
|
#50 |
|
Aktiv
![]() |
Mente ikke å hisse meg opp, hvis det var slik du tok det. Det første svaret ditt som jeg refererte til synes jeg var nesten arrogant, og svarte derfor som jeg gjorde. Jeg synes ofte mange raske med å dømme amerikanere, uansett sak, og det reagerer jeg på. Jeg er helt enig i at ekstreme religøse mennesker er uheldig, men ekstremister finnes overalt, ikke bare i USA.
|
|
|
#51 |
|
flisespikker
|
"En betydelig andel" betyr ikke det samme som "majoriteten". 10% (for å ta et tall litt ut av luften) ville jeg for eksempel i mange sammenhenger kalle en "betydelig andel".
|
|
|
#52 |
|
Glamorøs
|
Det var ikke det jeg gjorde. Les ordentlig. Jeg refererte til en gruppe religiøse gærninger, og ja, jeg mener at USA har prosentvis endel fler av dem enn f. eks. Norge. Jeg dømmer andre (religiøse) gærninger (fra andre land) på samme måte.
Jeg bodde i Mississippi, og jeg møtte ekstremister daglig. Jeg vet at sørstatene er i en særstilling når det kommer til religiøs ekstremisme, men jeg har også reist ganske mye rundt og står ved det jeg sa.
|
|
|
#53 |
|
Aktiv
![]() |
Jeg har også forbindelse med sørstatene, men har ikke denne erfaringen. Det lille jeg har reist i andre stater har jeg heller ikke opplevd ekstremister. At folk er MYE mer "kirkegjengere" er en annen sak, men det er jo langt fra det vi snakker om her. Kirken er jo i tillegg ofte et samlested for aktiviteter, og selve gudstjenestene er noe helt annet enn hva jeg assosierer med gudstjenester i Norge, som ofte kan være både langdryge og litt kjedelige.
|
|
|
#54 |
|
Mother of Dragons
|
Hvis du faktisk ønsker å få svar på disse spørsmålene, så les litt om evolusjonsteorien, det er kjempeinteressant og besvarer disse spørsmålene elegant.
Hva mener du med dette? Mener du at man trenger "tro" for å skjønne evolusjonsteorien? Mener du at den ikke er godt nok bevist?
Det er nå ikke sånn at kreasjonister i USA går og tror litt i det stille for seg selv, de prøver jo tross alt å innføre sin personlige tro i skolevesenet. Det innbyr ikke til respekt hos meg i hvertfall.
|
|
|
#55 |
|
villende
|
Sv: Kreasjonisme vs. Darwin - er det lov å bli litt skremt?Jeg er faktisk enig med Glitter i at det er mange flere religiøst ekstreme i USA enn det er i Norge, ikke minst fordi religionen har en helt annen plass i hverdagen der enn det den har i Norge. For mine amerikanske venner er det å gå i kirken like naturlig som det er for meg å gå en tur i marka på søndag (for å bruke en sammenligning). Jeg syns ikke at Darwins evolusjonsteori utelukker skapelsesteorien (og da snakker jeg om Genesis, ikke om kreasjonisme), foutsatt at man klarer å se på Genesis som en figurativ beskrivelse. Når man leser bibelen (og andre religiøse skrifter) så må man forsøke å ha den konteksten de ble skrevet i når man leser dem. Sist redigert av Gaia : 17-08-07 kl 22:11. Årsak: La til litt |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Truth is in the x-files
|
Jeg skal ærlig innrømme at kreasjonisme ikke er mitt sterkeste fag.
|
|
|
#58 |
|
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kreasjonisme vs. Darwin - er det lov å bli litt skremt?Ben Murphy: Du ruler denne tråden! Knallbra skrevet.
|
|
|
#59 |
|
Glamorøs
|
Det kan hende vi definerer religiøs ekstremisme forskjellig.
|
|
|
#60 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man skal være litt forsiktig med å bruke religion akkurat slik. "Før" forutsetter normalt "tid", og det ikke nødvendigvis et meningsfullt begrep i denne sammenhengen. Man kan naturligivs godt bruke "før" om transcendente hendelser, men man bør passe seg så man ikke skyver religionen inn på astrofysikkens område, der kan man også bli skuffet hvis de finner ut noe nytt.
Stor forsiktighet anbefales ved bruk av religion her også. Det fins mange hypoteser, ingen helt gode så vidt jeg vet, men dette er på ingen måte utenfor det fysikken og kjemien kan beskrive, og så snart det er beskrevet begynner darwinismen automatisk å virke.
Og det er nettop dette som slett ikke er nødvendig i en darwinistisk modell, og som for all del skal holdes unna biologitimene. |
|
|
|
![]() |
|
|