Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mat og helse for muslimer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-22, 10:21   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men elg er greit, hvis jeg skjønte det riktig. Mulig de også hadde et ganske løst forhold til hvordan tamrein blir slaktet - jeg hadde i hvert fall bare et vagt bilde i hodet av noe lassogreier og en kniv på vidda.

Det er slik gajamor sier ja, det viktige er at dyret tømmes for blod. I tidligere tider ble jo alt fra dyret brukt, inkludert blodet, så det har man vel alltid gjort ved slakting i Norge, også av gårdsdyr. I følge min finnmarkske venninne foregår den tradisjonelle slaktingen av rein (altså den på vidda, ikke på slakteri) slik at man stikker en kniv inn fra nakken på dyret og inn i hjernen, og kutter alle nervetrådene, før pulsåren kuttes og blodet tømmes ut. Hjertet slår fortsatt, mens hjernen er koblet fra. Så det blir i prinsippet det samme som den boltinga Floksa snakker om. Så da er det bare å tilsette en liten bønn, og vips! har du halal-kjøtt. Sånn ca.

Villrein jaktes det på ja, der hvor villrein finnes, dvs enkelte fjellområder i Sør-Norge.

Alle de muslimske barna jeg har vært i kontakt med har spist kjøtt så lenge det ikke har vært svin, uten noe krav om at det skal være halal. Ok med "vanlige" kyllingpølser i bursdag f.eks. Mens de voksne ofte har litt strengere krav til seg selv. Så det er virkelig ikke så vanskelig. Og i forhold til alle tilpasningene man kan komme ut for generelt, demonstrerer Observatøren og Lille Meg eksempler på totalt ulike tilnærminger til problemstillingen. "Gylden mulighet" vs "tilnærmet umulig".

Sist redigert av My : 07-02-22 kl 10:35.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:15.