Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mat og helse for muslimer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-22, 13:29   #121
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg tenker at en påstand om at man ikke kan ta hensyn til kresenhet, vitner om mangel på forståelse for hva det å være kresen faktisk er. Ingen velger å være kresen.

Jeg er skikkelig kresen selv, og er helt enig med deg i prinsippet. Men skal man ta hensyn til hvert barns smakspreferanser, må man også fullstendig endre premissene for faget. Da kan det ikke være noe som helst i nærheten av det det er i dag. Kutt ut ideen om at alle må smake på alt, det er jo annet enn at alle skal kunne smake på alt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 13:31   #122
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan da ikke slutte å undervise i "fisk" fordi et barn ikke liker fisk. : overdriver og har skumlest:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 13:43   #123
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei man kan ikke slutte å undervise i verken fisk eller svin fordi noen er kresne eller muslimer eller vegetarianere. Men man kan legge til rette for at de som ikke kan spise svin får et alternativ, og slutte å gjøre en stor sak av at noen ikke spiser av andre grunner også. Tenker jeg.

Men i en verden av religioner, matallergier, intoleranse og andre grunner til å ikke spise forskjellige ting, må det jammen være en prøvelse å få til mat som alle kan/vil spise.

Jeg har en sønn som har vært ekstremt kresen og knapt ville spise noe som helst annet enn makrell i tomat, sorte oliven og pizza. Nesten ikke satt på spissen en gang. Til sin altetende mors store fortvilelse. Heldigvis og takk og pris har han helt på egenhånd innsett at dette er et sosialt handikapp, og sakte men sikkert utvidet repertoaret betraktelig. Han har aldri fått noen tilrettelegging i mat og helse, men på hjemmebane har det jo vært litt, så ungen ikke skulle sulte i hel.

Selv med en kresen unge selv har jeg ingen gode ideer til hva man gjør med sånne. Men jeg vet at å presse dem til å spise, latterliggjøre osv ikke nytter. Mitt eksemplar brakk seg om han fikk ting i minnene han mente han ikke likte. For ham var det helt reelt og noe han måtte finne ut av selv.

Gammel 09-02-22, 13:43   #124
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke helt poenget med å tvinge (eller forsøke å tvinge) noen til å spise ting de ikke ønsker å spise.

Men det opprinnelige hovedinnlegget gikk ikke på å få velge å avstå fra å spise, men at det ble servert ting man ikke kunne spise og derfor ikke få ta del i fellesskapet. Det er en helt annen problemstilling.

Når det er sagt - min yngste er forunt med en M&H-lærer som på ingen måte snurter eller kommenterer at noen ikke spiser. Om han da velger å ikke spise er opp til ham. Men jeg tillater ikke at han bli sur for at det på M&H blir servert mat som han velger å ikke spise.

Gammel 09-02-22, 13:46   #125
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget var at om man respekterer at noen ikke spiser fordi det er kjøtt eller svin fordi man er vegetarianer eller muslim, så må man også respektere at noen ikke spiser fordi det byr dem i mot av andre grunner enn ideologiske eller religiøse. Man vet ikke hvorfor de er kresne. Jeg kjenner en som var det fordi moren var det, og han var opplært til at det og det ikke er godt.

Gammel 09-02-22, 13:48   #126
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men det opprinnelige hovedinnlegget gikk ikke på å få velge å avstå fra å spise, men at det ble servert ting man ikke kunne spise og derfor ikke få ta del i fellesskapet. Det er en helt annen problemstilling.

Når det er sagt - min yngste er forunt med en M&H-lærer som på ingen måte snurter eller kommenterer at noen ikke spiser. Om han da velger å ikke spise er opp til ham. Men jeg tillater ikke at han bli sur for at det på M&H blir servert mat som han velger å ikke spise.

Ja, det er noe helt annet. Om som, jeg tror Observatøren sa, man kan smake en liten bit en gang, og lar man det ligge etterpå, så må jo det være greit. Også for læreren. Hvordan man tilrettelegger på hjemmebane er noe helt annet enn et sted man må følge kunnskapsmål. Snakker om kresenhet fremdeles.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 13:50   #127
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Men det Lille Meg snakker om er jo at det finnes mennesker som ikke kan spise noe fordi de er kresne. Altså at det ikke er noe man velger fordi man ikke synes det er så godt, men fordi man har en psykisk sperre for det. Da er det jo ikke et valg lengre.

Helt enig i at man ikke får klage over at det ble laget noe man ikke hadde lyst til å spise fordi man ikke synes det er særlig godt.

Gammel 09-02-22, 13:53   #128
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har da ikke inntrykk av at noen blir TVUNGET til å spise noe de ikke liker i M&H? Lillesøster forteller stadig at ikke alle vil ha alt. Det må selvsagt være greit. De har dog hatt noen runder der de nærmest ikke har kunnet følge en oppskrift fordi halve gruppa ikke liker 3/4 av ingrediensene. Det synes jeg virker utfordrende, tenker det må være greit å følge oppskriften normalt sett og så får selvsagt alle la være å spise om de vil.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 13:55   #129
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Ja, det er noe helt annet. Om som, jeg tror Observatøren sa, man kan smake en liten bit en gang, og lar man det ligge etterpå, så må jo det være greit. Også for læreren. Hvordan man tilrettelegger på hjemmebane er noe helt annet enn et sted man må følge kunnskapsmål. Snakker om kresenhet fremdeles.

Man vil jo ikke forvente at en veganer tar en bit kjøtt «for å ha smakt på det», så da kan man heller ikke forvente at et barn som ikke klarer å spise noe av andre grunner «bare smaker en bit».

Det er forskjell på å være kresen og ha direkte aversjoner mot noe mat. Jeg kjenner en som hater fisk, lager det aldri, bestiller det aldri ute. Men får han det servert, så spiser han det. Og så kjenner jeg mennesker som fysisk brekker seg av noe mat og som aldri kunne spist det om helvete frøs over. Jeg har sett en mann brekke seg av å se en melkekartong som var gått ut på dato. Jeg har innsett at det finnes mange rare fobier.

Gammel 09-02-22, 14:00   #130
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har da ikke inntrykk av at noen blir TVUNGET til å spise noe de ikke liker i M&H? Lillesøster forteller stadig at ikke alle vil ha alt. Det må selvsagt være greit. De har dog hatt noen runder der de nærmest ikke har kunnet følge en oppskrift fordi halve gruppa ikke liker 3/4 av ingrediensene. Det synes jeg virker utfordrende, tenker det må være greit å følge oppskriften normalt sett og så får selvsagt alle la være å spise om de vil.

Det er jeg helt enig i. Med mindre man har allergier som gjør at man ikke kan være borte i enkelte matvarer, bør det være uproblematisk å lage mat man selv ikke spiser.

Og så bør man selvfølgelig ikke ta kjøtt i salater eller svin i alle retter (særlig ikke de man ikke skal ha det i en gang), men servere det på siden, sånn at muslimer og vegetarianere også kan spise.

Men jeg mener også at man skal kunne lage pannekaker med bacon i Mat og helse, så lenge man også samtidig laget pannekaker uten bacon.

Gammel 09-02-22, 14:01   #131
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

For det første: Jeg har adressert meldinger som påstod at man slett ikke trengte å ta hensyn til de som var kresne, for det var nemlig noe helt annet. Dette er jeg fullstendig uenig i. Jeg mener det er innenfor samme område, og jeg oppfatter fremdeles at svært mange mener det å være "alvorlig kresen" (eller hva man enn skal kalle det) er bare noe merkverdig som man bør slutte med, og det er i alle fall ikke spesielt høyverdig. Mest alt alt er dette noe man bør føle skam for.

I tillegg er det rent faktisk slik at man velger å avstå fra å spise svin om man er muslim. Mange muslimer spiser svin. Det er et valg, selv om foreldrene dine muligens har tatt det valget for deg. Ved å skrive det du skriver over, så tolker jeg deg til å fremdeles mene at det er mer OK å for eksempel ha en religiøs overbevisning (for da skal man inkluderes) enn å fysisk sett slite med kresenhet (for da skal man bare unngå å spise).

Det sagt, så hadde det selvsagt vært best om man klarte å tilrettelegge for gode måltider for alle. Å nekte noen å ha bacon ved siden av finnbiffgryta, det framstår bare som idioti.

Mens min datter har en M&H-lærer som ble sur over at maten ikke ble spist opp, selv om hun i forkant fikk vite om problemstillinger rundt både religion og kresenhet.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 14:05   #132
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

For å summere opp: Jeg syns man skal tilrettelegge som best man kan. Først og fremst for å unngå allergiproblematikk. Det er for meg opplagt at man skal unngå at folk blir fysisk syke av maten man tilbereder på skolen.

Etter dette kan man velge hvor mye man vil tilrettelegge, men jeg ser ingen grunn til å tilrettelegge mer for religion eller kostholdsretning, enn for kresenhet. Hadde jeg fått min mening, så hadde man tilrettelagt mer for den "kresne" (for en eller annen passende definisjon av kresen), men det er meget mulig jeg er litt forutinntatt.

Gammel 09-02-22, 14:07   #133
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sønnen min er også kresen, og da nærmere Lille Megs definisjon enn Tjorvens. Og jeg har aldri opplevd at han blir tvunget til å spise noe, og det tenker jeg er greit.

Det er ikke alltid alle blir tilrettelagt for i alle tilfeller, men der det er mulig å finne erstatninger gjorde de det, også sørget de for at det var variasjon gjennom året. Og mer tilrettelegging enn det syns jeg ikke at er nødvendig. Muslimer må være tilstede når de lærer om svinekjøtt f.eks (næringsinnhold, stykningsdeler, oppdrett, kultur, religion), vegetarianerne må være med når det lages kjøttkaker, men kan få annen oppgave enn akkurat jobbe med kjøttet, man kan plassere alle melkeallergikerne på en gruppe slik at de kan lage boller uten melk når det er på timeplanen, om det bare er en glutenallergiker kan denne rullere slik at alle er innom det å lage glutenfri mat, de kresne kan få velge hva de smaker på osv. Alt dette er jo nyttig kunnskap for alle.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 14:11   #134
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter dette kan man velge hvor mye man vil tilrettelegge, men jeg ser ingen grunn til å tilrettelegge mer for religion eller kostholdsretning, enn for kresenhet. Hadde jeg fått min mening, så hadde man tilrettelagt mer for den "kresne" (for en eller annen passende definisjon av kresen), men det er meget mulig jeg er litt forutinntatt.

En grunn til å tilrettelegge mer for religion og kostholdsretning er at det har gitte parametre, mens kresenhet er totally random. Og da mener jeg tilrettelegge på den måten at alle alltid skal ha et alternativ. Ellers er jeg selvsagt enig i at som lærer så bør man gjøre sitt for at alle har en næringsrik og hyggelig time (som også er et kompetansemål) uansett utfordringer. Så snurting og tvang er selvsagt ikke ok, samme hva.

Gammel 09-02-22, 14:15   #135
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er lettere å tilrettelegge for en stor gruppe (i nevnte tilfelle muslimer) fordi dette er en kjent problemstilling hva de kan og ikke kan spise. Hva folk ikke kan/vil spise på fordi de er kresne er jo veldig varierende.

Jeg synes ikke man kan forlange at M&H-lærere har full oversikt over alle preferanser til alle i klassen, men samtidig er jeg enig i at de må la elevene få spise/smake på det de selv ønsker. Og der er det tydeligvis forskjell på lærerne.

Gammel 09-02-22, 14:23   #136
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

En grunn til å tilrettelegge mer for religion og kostholdsretning er at det har gitte parametre, mens kresenhet er totally random. Og da mener jeg tilrettelegge på den måten at alle alltid skal ha et alternativ.

Hvis kriteriene for tilretteleggelse er "det er tydelige parameter vi kan tilrettelegge for", så tenker jeg at da er det på et vis greit. Samtidig er det helt tydelig at det å tilrettelegge for "muslim" kan være alt fra "unngå svin" til "unngå alt som har med ikke-halal-dyr å gjøre", hvor det for eksempel finnes unger som ikke spiser svin, men helt fint kan spise seigmenn, mens andre ikke kan spise noe som inneholder E120. For eksempel. Og de ungene som spiser alt bortsett fra svin blir neppe glade om de må spise vegetarmat fordi det var enkleste måte å tilpasse på.

Gammel 09-02-22, 14:32   #137
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

På skolen til knerten løser de det ved at alt kjøtt som serveres er halal. Problem solved.

Gammel 09-02-22, 14:38   #138
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Personlig syns jeg det er lettere å forholde meg til halal, til tross for ulike grader av hva man kan spise, enn et random utvalg kresenheter. Men syns som sagt at man skal tilrettelegge på den måten at alle har det fint, lærer noe, og at flest mulig skal kunne spise hvis man vil.

Gammel 09-02-22, 14:38   #139
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Kan jeg stille et sånn helt dumt spørsmål om kjøtt og halal? Jeg mener at en eller annen (Floksa) skrev i tråden at alt kjøtt i Norge slaktes halal - minus bønnen - men da jeg var i Tyrkia så var kjøttet veldig annerledes enn her, type helt hvitt/brunt. Å få en blodig biff var liksom ikke et alternativ. Jeg trodde at halal innebar (blant annet) å tømme dyret for alt blod? Stemmer det?

Og enig i at å servere alt halal løser det meste - helt til man møter på noen som av ulike grunner støtes av at kjøttet er slaktet halal og bedt for iht muslims tro.

(Not me!)

Gammel 09-02-22, 14:41   #140
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Å tilrettelegge for kresenhet i M&H er heftig. A liker ikke gulrot, B liker ikke fisk, C liker ikke frukt osv osv. Men ja, alle skal kunne spise noe, det pleier å gå fint. Har også flere ganger opplevd at elevene selv har løst det med å justere oppskriften litt, lage en del av maten med eller uten en ingrediens osv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:24.