Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mat og helse for muslimer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-22, 18:46   #101
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Det har vært en prosess det, å sørge for at de som skal ha vegetar- eller veganalternativ i catering ikke har blitt avspist (hehe) med baguette med salat eller bare grønn salat og whatnot. Nå har vi kommet dit at veggisalternativene er så gode at de erklærte kjøttisene spiser opp veggismaten.

Så det illustrerer både «progress!» og «you can’t win».

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-22, 22:22   #102
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vegetarmat fra catering på jobb lunsjen er ren bingo. Jeg tar alltid med matpakke i tilfelle det trengs. Sist gang fikk alle baguette, og jeg fikk wokede grønnsaker. Det var egentlig et bra alternativ, men det fulgte ikke med tallerken eller bestikk. Så jeg fant frem matpakken fra vesken min.

Gammel 07-02-22, 22:28   #103
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det har vært en prosess det, å sørge for at de som skal ha vegetar- eller veganalternativ i catering ikke har blitt avspist (hehe) med baguette med salat eller bare grønn salat og whatnot. Nå har vi kommet dit at veggisalternativene er så gode at de erklærte kjøttisene spiser opp veggismaten.

Tror kanskje Polen og gamle øst-Tyskland ligger litt bakpå på dette området.

Meisje: Wokede grønnsaker uten bestikk og fat!

Gammel 07-02-22, 22:30   #104
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan du forestille deg å spise med fingrene foran 70 ukjente som du har møtt første gang fysisk( vi kjente hverandre fra teams)

Kjedelige meisje var glad for matpakken i veska.

Gammel 07-02-22, 22:33   #105
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tror kanskje Polen og gamle øst-Tyskland ligger litt bakpå på dette området.

Wokede grønnsaker uten bestikk og fat!

Hahah, omtrent alle våre polske er veggiser og har vært det siden før det ble hipt, så njei, den generaliseringen er jeg ikke med på. (Cateringfirmaet som er aller best på veggismaten (eller all maten, egentlig) er også svært multikulturelt. )

Det er de «vanlige» norske kantineleverandørene som vi typisk møter på corporate events og messer som er absolutt dårligst på veggisverdenen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-22, 22:47   #106
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Noen er veldig strenge på halal og ikke svin..

Men tja.. noen må bare ha pepperoni på pizza, så det varierer jo.

Jeg har derimot mitt jeg ikke kan spise og sånn er det.

Gammel 07-02-22, 22:47   #107
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Polen er kjent for bra vegetarmat, og det er jo Tyskland som er hippie-steiner-vegetarmatens fødeland. Så tror det hendler meg om leverandøren, enn landet gitt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-22, 23:01   #108
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mer veikro enn hippie-steiner der vi var, skal sies.

(Er nok veldig på tide at jeg foretar en reise til Polen og får sett litt annet enn veikroer, dodgy hoteller og konsentrasjonsleire…)

Sist redigert av Polyanna : 07-02-22 kl 23:14.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-22, 23:12   #109
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Så utrolig dust.

Det med bacon er nok en tilpasning. Det smaker sikkert godt, men har aldri sett noen griser i driv over finnmarksvidda.

Det er ikke så mange timer med mat og helse og man bør tilstrebe at alle får spise og lage mat. Gjerne noe samisk og noe mat fra andre kulturer også, og vanlig norsk husmannskost. Hvis man bare gidder å anstrenge seg litt då går det FINT an.

Gammel 07-02-22, 23:50   #110
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, her gjorde de en liten tabbe da de bestilte pizza til guttungens fotballag ved en anledning. Det ble bestilt mange ulike varianter av topping, og en pizza margherita til de to muslimske spillerne som var til stede. Men dette viste seg jo å være favoritten til veldig mange, og 12 år gamle gutter er som kjent ikke de som lettest oppfatter og tar innover seg beskjeder, så da de to unge muslimene hadde forsynt seg med hvert sitt stykke sa det svosj, og hele pizzaen deres var borte. Heldigvis var det en pizza der med kjøttdeig, som den ene spiste resten av, den andre bare trakk på skuldrene og spiste pepperoni.

Gammel 08-02-22, 08:04   #111
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Ifht pizza kjørte vi Margherita til alle da vi hadde barnebursdag. Like greit, ikke noe å holde styr på, bortsett fra gluten og hen fikk sin egen Margherita. Å legge til rette så alle kan sette seg ned og dele samme måltid er også en verdi.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 12:15   #112
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er veldig lett, vegansk mat ivaretar alle livssynshensyn man bør iverata og så må man tilpasse til allergier. At noen er kresen faller ikke inn i den kategorien.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Man kan jo ikke ta hensyn til at noen er kresne da. Det blir noe annet.

Jeg tenker at en påstand om at man ikke kan ta hensyn til kresenhet, vitner om mangel på forståelse for hva det å være kresen faktisk er. Ingen velger å være kresen.

Livssyn, derimot, er noe som faktisk velges. Det sammen med det å være vegetarianer eller tilsvarende kostholdsretninger. Jeg syns det er svært uheldig at det å være kresen anses som mindre tilretteleggingsverdig enn for eksempel veganisme eller religion.

Ja, dette er en kjepphest for meg. Jeg har selv opplevd at mat vokser i munnen og at enkelte typer konsistens gjør at jeg brekker meg. Om det er fysisk eller psykisk er ikke spesielt interessant, for det er en faktisk fysisk reaksjon. At andre ikke forstår problemstillingen, det kan jeg ikke gjøre noe med. Men jeg syns likevel at man bør tilrettelegge for dette i like stor grad som tilretteleggelse for livssyn eller for kostholdsretninger.

Eventuelt får man tilrettelegge for at de som ikke ønsker å spise maten selv, kan ta maten med seg hjem eller gi maten til noen andre.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 12:29   #113
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Forresten, en historie fra en pasient på sykehuset som var veldig sulten en natt. Vi hadde bare tilgang på ferdigsmurte baguetter med ost og skinke. Min kollega sa det til pasienten, og pasienten svarte at det går bra. Min kollega dobbeltskjekka så med "men, er ikke du muslim da?" Pasienten svarte: "Det går bra, jeg bor i Norge nå!". Han fikk baguette han.

Minner meg om en kollega av meg i nitten pil og bue. Det kom en halal-variant av Grandiosa, og jeg spurte om han hadde smakt den. Han sa «ja, men vanlig er bedre». Og jeg sa «men er det ikke skinke på den?», og han svarte «den er fremdeles bedre!». Han var praktiserende muslim, men tydeligvis avslappet til en del ting likevel. Raus med klemmer og håndtrykk, også til damer, ungene gikk i kirka i julen og i det hele tatt gjorde han mye som andre muslimer kanskje vil mener er galt.

Viktig å huske på at muslimer er like forskjellige som andre, tenker jeg.

Men ekstremt lite fleksibelt å ha bacon i retter i mat og helse. Høres ut som er lærer som vil det skal være er problem med muslimer og som sikkert hadde servert bacon til det meste, bare for å make a point.

Gammel 09-02-22, 12:31   #114
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt poeng, Lille Meg. For meg som altetende er det av og til litt vanskelig å forstå mennesker som ikke liker noe som helst, og himle litt av det. Men du har jo rett i at det sannsynligvis ikke er et valg man har tatt - i motsetning til dem som velger å ikke spise noe, basert på tro eller overbevisning.

Gammel 09-02-22, 12:41   #115
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Livssyn, derimot, er noe som faktisk velges.

Ikke av barna, som det er snakk om her.

Gammel 09-02-22, 12:54   #116
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen velger å være kresen.

Tja. Definér hva som ligger i begrepet "kresen"?

Jeg har et barn som definitivt er kresen. Men for hans del er det noen få ting som han virkelig ikke klarer å få i seg og veldig mange ting han ikke vil spise fordi han ikke synes det er det beste i verden. Som mamma vet jeg forskjellen på de to. Jeg tvinger ham ikke til å spise de tingene som han ikke klarer å spise, men kan godt servere middag som består av "ikke det beste i verden". Hvis han fremdeles velger å ikke spise, så var han sannsynligvis ikke så sulten og spiser litt mer ved neste måltid.

Mat&Helse-læreren kan ikke forventes å forstå forskjellen mellom dette for alle barn. Jeg setter umåtelig pris på at de ikke tvinger ham til å spise noe som helst, men han forteller at han smaker på overraskende mye i kategorien "ikke det beste i verden" når det lages/serveres på skolen. Og jeg synes det er HELT GREIT at skolen lager mat som faller i den kategorien for hans del.

Gammel 09-02-22, 13:11   #117
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Polen er nok det stedet jeg har spist best (og mest) vegetar og vegansk! Jeg reiste med to som nesten ikke spiser kjøtt, da, men likevel. Massevis av egne restauranter og alle hadde gode alternativer. (Krakow).

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 13:15   #118
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg har selv opplevd at mat vokser i munnen og at enkelte typer konsistens gjør at jeg brekker meg. Om det er fysisk eller psykisk er ikke spesielt interessant, for det er en faktisk fysisk reaksjon.

I mitt hode er dette noe annet enn å være kresen. Tjorven forklarer hva jeg legger i kresen-begrepet:

"... og veldig mange ting han ikke vil spise fordi han ikke synes det er det beste i verden."

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 13:17   #119
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Tja. Definér hva som ligger i begrepet "kresen"?

Vel, ordbokas definisjon om at man er "forvent når det gjelder mat" syns jeg i alle fall er en ganske fordomsfull definisjon.

Selvsagt kan ikke en M&H-lærer vite i hvilken "grad" noen er kresne eller ei. På samme måte som at man ikke kan vite i hvilken "grad" noen er vegetarianere, muslimer eller har andre livssyn. Det er jo ingen som sjekker om du er innmeldt i et religiøst samfunn, eller noen som kommer hjem og sjekker om du har spist kjøtt i helga.

Før oppstart på M&H fikk vi utdelt et skjema hvor man spurte om blant annet allergier og andre ting som kunne påvirke spisingen. Jeg opplyste da om kresenheten hos min datter. Hun er fullstendig klar over dette selv, og er absolutt i stand til å selv regulere om hun skal smake på ting eller ei. Jeg krever ingen tilretteleggelse for henne (vi er vel vante med å ha reservemat i sekken), men jeg krever at hun respekteres og ikke tvinges til å spise noe hun ikke ønsker å spise. Jeg syns også at læreren kan holde seg for god til å snurte over kresne elever.

Jeg tror ikke man har så mye annet valg, enn å stole på elevene. Jeg ser ikke helt poenget med å tvinge (eller forsøke å tvinge) noen til å spise ting de ikke ønsker å spise.

Gammel 09-02-22, 13:21   #120
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

I mitt hode er dette noe annet enn å være kresen. Tjorven forklarer hva jeg legger i kresen-begrepet:

"... og veldig mange ting han ikke vil spise fordi han ikke synes det er det beste i verden."

Jeg har i alle fall ikke noe annet ord for dette, enn "kresen". Hvis du har et bedre ord som kan avstedkomme mer forståelse fra lærer uten å samtidig sykeliggjøre eleven, så kom gjerne med det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:36.