Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mat og helse for muslimer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-22, 20:46   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Mat og helse for muslimer?

Jeg lurer på hva andre synes om dette tilfellet.

Mat og helse har siste uken hatt fokus på samisk mat. Datter forteller at de laget finnbiffgryte med salat. Hun var den eneste på gruppa som kunne spise pga de andre var muslimer og den var med bacon. Lærer sa st bacon ikke kunne tas ut pga det var å «ødelegge» samisk kultur.

Selv tenker jeg at salat kanskje heller ikke er typisk samisk, men samma det. Burde det ikke kunne gå fint å lage litt gryte med bacon og resten uten, så kunne flere spist? Det blir så veldig fokus forskjeller, fremfor hva som vi har felles.

Hva gjøres andre steder?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 20:50   #2
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Her mener jeg det lages slik at også muslimene kan spise. Nå har jeg spist bidos noen ganger, og det har ikke vært bacon i de gangene jeg har spist det, så jeg tenker at det jo hadde vært bedre å laget det enn finnebiff. Jeg har forøvrig spist finnebiff uten bacon.

Her synes jeg skolen var lite løsningsorientert.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 20:57   #3
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.177
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Altså, hvor mye bacon tror vi tidligere tiders samisk befolkning hadde tilgjengelig når de kokte bidos på vidda?
Det der kunne jeg lett bråkt om, kjenner jeg.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 20:59   #4
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.248
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Jeg har aldri hørt om noen som har bacon i finnebiff retten. Og jeg tror ikke nomadene pleide å ha med seg griser i lavvoen. Her syns jeg skolen bommet skikkelig.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:04   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Aldri hørt om finnbiff med bacon, så ja – dette var sært og ekskluderende av skolen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:05   #6
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Det høres virkelig ikke greit ut. Det er vel rein/vilt som er hovedessensen, bacon er jo bare krydder på ett vis. Skulle ikke ha vært vanskelig å tilpasse, nei.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:06   #7
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Dette er en lærer med mye rare utsagn, og det filtreres jo gjennom 11-åringen. Noen muslimer i klassen er vegetarianere utenfor hjemmet, noen kan ta ut svinekjøtt og spise. Uansett mener jeg mat med svinekjøtt bør lages, men at man også bør lett kunne tilpasse? Skolen er veldig flerkulturell, så dette lever jo barna med hver dag uansett. Jeg teller på knappene om jeg skal sende en Mail til skolen. Eller er det veldig woke og andrehåndskrenking?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:08   #8
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Aldri hørt om finnbiff med bacon. De har vel ikke griser på vidda? Finn-svin?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:13   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Et kort søk viser finnbiff med bacon hos både matprat og Tine. Men det er jo null stress å tilpasse, og kjipt både å ikke kunne spise, og å spise helt alene mens resten ser på.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:14   #10
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.177
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Dette er en lærer med mye rare utsagn, og det filtreres jo gjennom 11-åringen. Noen muslimer i klassen er vegetarianere utenfor hjemmet, noen kan ta ut svinekjøtt og spise. Uansett mener jeg mat med svinekjøtt bør lages, men at man også bør lett kunne tilpasse? Skolen er veldig flerkulturell, så dette lever jo barna med hver dag uansett. Jeg teller på knappene om jeg skal sende en Mail til skolen. Eller er det veldig woke og andrehåndskrenking?

Det er helt på sin plass med Mail til skolen. Det der er jo helt tullete.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:23   #11
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.875
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Jeg synes skolen virker uvanlig vrang når de ikke klarer å droppe litt bacon hvis det gjør at alle som er til stede kan spise maten. Jeg synes som andre her at det er helt på sin plass med en epost ja. Jeg opplever i alle fall at skolen mine barn går på uten problemer tilpasser maten.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:24   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.406
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det er helt på sin plass med Mail til skolen. Det der er jo helt tullete.

Enig. Skolen må tilpasse, alle må kunne spise.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:35   #13
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.038
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Det der har vært en lærer med vondt i viljen og med mangel på respekt. Kjenner jeg blir forbanna.

Dette må tas med skolen, det må være en plan for hvordan inkludere også i mat og helse.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:38   #14
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.480
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Bacon er godt. Men det skal ikke være i finnbiff, uansett hvor mye vranglære matprat & co driver med.

Å ha bacon i finnbiff er å ødelegge samisk matkultur.

Men så fint at de har fokus på samisk mat og kultur, likevel.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:42   #15
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Jeg synes det høres ut som en lærer med lite kunnskap og respekt for både samisk kultur og muslimske elever.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:44   #16
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.480
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Btw så hadde Matprat et annet navn i tidligere tider; Opplysningskontoret for kjøtt. Tenker at der er skogen hvor vi finner svinet.

Her en bedre link til oppskrifter med reinkjøtt:
https://finnmarkrein.no/oppskrifter/

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:45   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg synes det høres ut som en lærer med lite kunnskap og respekt for både samisk kultur og muslimske elever.

Ja og vondt i viljen som Syrinx sier over her.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:52   #18
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.817
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Det heter reinskav og kan fint lages uten bacon. Aldri fått det servert med bacon unntatt når enkelte nordmenn lager det

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:57   #19
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Ungene skal ha mat og helse på mandag og finnbiff står på menyen. Gleder meg til å spør de ut hvordan det ble gjort, om de skulle/hadde bacon i osv. De gjør det bra med tanke på allergier iallfall.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 22:06   #20
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Høyres ut som om nokon har vondt i viljen ja. Eg har hatt klasser i mat & helse, og der har det blitt tilpassa for alle.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no