Sv: Mat og helse for muslimer?
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Det er veldig lett, vegansk mat ivaretar alle livssynshensyn man bør iverata og så må man tilpasse til allergier. At noen er kresen faller ikke inn i den kategorien.
Opprinnelig lagt inn av apan, her.
Man kan jo ikke ta hensyn til at noen er kresne da. Det blir noe annet.
Jeg tenker at en påstand om at man ikke kan ta hensyn til kresenhet, vitner om mangel på forståelse for hva det å være kresen faktisk er. Ingen velger å være kresen.
Livssyn, derimot, er noe som faktisk velges. Det sammen med det å være vegetarianer eller tilsvarende kostholdsretninger. Jeg syns det er svært uheldig at det å være kresen anses som mindre tilretteleggingsverdig enn for eksempel veganisme eller religion.
Ja, dette er en kjepphest for meg. Jeg har selv opplevd at mat vokser i munnen og at enkelte typer konsistens gjør at jeg brekker meg. Om det er fysisk eller psykisk er ikke spesielt interessant, for det er en faktisk fysisk reaksjon. At andre ikke forstår problemstillingen, det kan jeg ikke gjøre noe med. Men jeg syns likevel at man bør tilrettelegge for dette i like stor grad som tilretteleggelse for livssyn eller for kostholdsretninger.
Eventuelt får man tilrettelegge for at de som ikke ønsker å spise maten selv, kan ta maten med seg hjem eller gi maten til noen andre.
oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
|