Årets flytting av russefeiring og eksamen
Jeg kan ikke huske at vi har hatt dette oppe til diskusjon på FP, og tenkte å å høre hva dere andre tenker.
Først av alt; jeg er veldig enig i at det formatet som har blitt på russefeiringene en del steder har tatt helt av og fremmer en ekskluderingskultur som ikke er sunn. Jeg er enig i at dette var en problemstilling som det bør tas tak i. Og årets grep var å flytte eksamen til før 17. mai, og ha russetid fra da av og noen uker utover.
Knerten er russ i år. Han har kjøpt en russedress, og har planer om å delta på noen arrangementer. Men han drikker ikke alkohol og kommer tidlig hjem fra fest. Han er ganske oppgitt over at de nå har fått tre uker mindre på å fordøye pensum før de skal ha eksamen. Og det er en frustrasjon som jeg har stor respekt for, men som jeg knapt har sett kommentert i media. Er det bare jeg (og knerten)som oppfatter dette som en problemstilling?
Og så er det jo ikke sånn at all russefeiring er ødeleggende for verken skolegang eller relasjoner. Snuppa var russ for 2 år siden, og hun var så definitivt på en del fester. Men de hadde vurderinger gjennom hele russetiden, og ettersom skolen ikke hadde busser, men konseptgrupper som "hang i parken", så hang man med forskjellige folk hele tiden uansett. Som forelder opplevdes det som en morsom og inkluderende greie. Men jeg har kanskje bare sett russefeiringen fra solskinnsiden.