Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Årets flytting av russefeiring og eksamen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-26, 09:37   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Årets flytting av russefeiring og eksamen

Jeg kan ikke huske at vi har hatt dette oppe til diskusjon på FP, og tenkte å å høre hva dere andre tenker.

Først av alt; jeg er veldig enig i at det formatet som har blitt på russefeiringene en del steder har tatt helt av og fremmer en ekskluderingskultur som ikke er sunn. Jeg er enig i at dette var en problemstilling som det bør tas tak i. Og årets grep var å flytte eksamen til før 17. mai, og ha russetid fra da av og noen uker utover.

Knerten er russ i år. Han har kjøpt en russedress, og har planer om å delta på noen arrangementer. Men han drikker ikke alkohol og kommer tidlig hjem fra fest. Han er ganske oppgitt over at de nå har fått tre uker mindre på å fordøye pensum før de skal ha eksamen. Og det er en frustrasjon som jeg har stor respekt for, men som jeg knapt har sett kommentert i media. Er det bare jeg (og knerten)som oppfatter dette som en problemstilling?

Og så er det jo ikke sånn at all russefeiring er ødeleggende for verken skolegang eller relasjoner. Snuppa var russ for 2 år siden, og hun var så definitivt på en del fester. Men de hadde vurderinger gjennom hele russetiden, og ettersom skolen ikke hadde busser, men konseptgrupper som "hang i parken", så hang man med forskjellige folk hele tiden uansett. Som forelder opplevdes det som en morsom og inkluderende greie. Men jeg har kanskje bare sett russefeiringen fra solskinnsiden.

Gammel 06-05-26, 09:51   #2
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et navn som alle kjenner tilcelebelen er et navn som alle kjenner tilcelebelen er et navn som alle kjenner tilcelebelen er et navn som alle kjenner tilcelebelen er et navn som alle kjenner tilcelebelen er et navn som alle kjenner tilcelebelen er et navn som alle kjenner tilcelebelen er et navn som alle kjenner tilcelebelen er et navn som alle kjenner tilcelebelen er et navn som alle kjenner tilcelebelen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamen

Jeg tror ikke Ville har tenkt over at de har hatt kortere tid på å forberede seg til eksamen enn tidligere kull, jeg har heller ikke sett noe om den problemstillingen. Det jeg har hørt, og tenkt på, er at det kan bli veldig lenge å gå og grue seg til muntlig når den trekkes samtidig som skriftlig. For de fleste spiller det kanskje ikke så stor rolle, men jeg vil jo tro at de som kommer opp i et fag de virkelig gruer seg til nå kan bli i overkant stressa. Det ville vel vært bedre om de i det minste hadde kommet gjennom de skriftlige eksamenene før de fikk vite muntlig fag.

Også er jo ikke alle eksamener unnagjort før 17.mai, den siste er vel 21.?

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-26, 10:00   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden min er langt forbi russetiden, så har jeg ikke satt meg så veldig inn i dette. Men jeg snakket med en lærer om dette, for jeg nevnte at det måtte jo være fint å få vite hva man kom opp i såpass lang tid i forveien. Hun sa at det kun var de skoleflinke elevene som greide å utnytte det. Det er visst også et problem at mange ikke helt skjønner at de fortsatt må på skolen. Men det var vel for såvidt et problem da jeg gikk på skolen også, vi anså oss som veldig ferdige etter eksamen. Men det var såklart senere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-26, 10:00   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var ikke klar over at skriftlig eksamen pågikk helt til 21. mai. Knerten har sin siste skriftlige den 13. mai, og han ga meg inntrykk av at dette var siste store eksamen. Men jeg ser at det er eksamen også etter 17. mai nå. Kjæresten hans skal ha eksamen 20. mai, men det er i et fag som skulle vært avsluttet i 2. klasse.

Angående tid til å grue seg. Knerten ble trukket ut i et fag som regnes som vanskelig, men hvor han selv oppfatter at han har en viss kontroll. Så da er godt over en måneds tid til forberedelse velkommen. Hadde han i fjor kommet opp i språk muntlig, så hadde det vært en grusom måned.

Gammel 06-05-26, 10:01   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det er problematisk med kortere semester, og med en hel måned med skole etter skriftlig eksamen, før muntlig (hvor de i tillegg i år vet hvilke fag de kommer opp i), hvor jeg kan se for meg at det vil bli problematisk å holde fokus faglig. Et annet problem er det du skriver: " ... ha russetid fra da av og noen uker utover". Slik det har vært tradisjonelt har det vært en veldig definert avslutning på russetiden, der 17.mai er den siste dagen. Nå vil det hele flyte mer utover, og jeg mener at dette forsøket på å flytte russetida ikke løser noen verdens ting. Jo, skjønner tanken bak at russefeiringa ikke skal ødelegge for eksamen, men mener likevel at dette ikke er noen god løsning. Jeg tror ikke dette vil vedvare som noen ny tradisjon.

Jeg har samme inntrykk som deg. Det er fullt mulig å ha russefeiring uten at det ødelegger for eksamen, selv om eksamen kommer etter 17.mai. De aller, aller fleste greier å håndtere dette helt fint. De som ikke greier det vil trolig ikke den nye løsningen være noe bedre for, siden mange likevel startet russefeiringa 1.mai, det ble avholdt landstreff, og noen har i grunnen hatt "russe"-fester siden i fjor. Russefeiringa har lange og sterke tradisjoner, og har vært nært knyttet opp mot 17.mai, og har alltid foregått i en veldig definert periode. Det er vanskelig å se hvordan man skal bli kvitt problemene med ekskludering og de sosiale utfordringene med russefeiring, uavhengig av når den avholdes. For å jobbe mot avvikling av busskulturen, der den finnes, vil det kanskje hjelpe med bedre alternativ, felles samlingssteder og arrangement (til inkluderende priser). Jeg innser at dette er et høyst reelt og veldig stort problem mange steder, men jeg vet at det absolutt ikke gjelder overalt, slik inntrykket man får er. Det hjelper i alle fall ikke med tusen medieinnslag hvert år, med intervju med glade og lett brisne russ som ser ut til å ha det innmari gøy sammen med masse venner, i sine innmari stilige busser hvor de danser til kul musikk, mens en godt voksen person i dress snakker tørt og med alvorlig stemme om hvor problematisk dette er. Det gir de yngre elevene en temmelig klar forventning om hvordan russetiden "skal" være. Det er sjelden man ser innslag om russ som bare henger med venner i parken, som Tjorven beskriver.

Sist redigert av My : 06-05-26 kl 10:19.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-26, 10:07   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg syns det burde være flere russetreff, slik vi hadde da vi var unge. Og kanskje uten at busser er lov, f.eks.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-26, 10:34   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Min eldste er vg 2 så vi er ikke helt inne i dette enda, men han synes eksamen 21.5 (matte skriftlig) er problematisk likevel for de har ikke kommet gjennom alt pensum enda. så de må parallelt øve til eksamen og faktisk lære resten, så jeg tipper at en del avgangselever kan oppleve den skvisen enda strammere.

Gammel 06-05-26, 10:55   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det hjelper i alle fall ikke med tusen medieinnslag hvert år, med intervju med glade og lett brisne russ som ser ut til å ha det innmari gøy sammen med masse venner, i sine innmari stilige busser hvor de danser til kul musikk, mens en godt voksen person i dress snakker tørt og med alvorlig stemme om hvor problematisk dette er. Det gir de yngre elevene en temmelig klar forventning om hvordan russetiden "skal" være. Det er sjelden man ser innslag om russ som bare henger med venner i parken, som Tjorven beskriver.

Det har jeg ikke tenkt over, men det har du jammen helt rett i. Det skrives masse i media hvor det vises bilder fra de kule bussene og hvor det problematiseres rundt rulling. Og da vil jo mange tro at det er sånn det skal være.

Da snuppa var russ var det faktisk et medieoppslag med noen hun kjente godt. Som beskrev en helt annen og veldig mye billigere russetid med henging i parken og venner på kryss og tvers av russegrupper. Men det ble liksom ikke så mye blest om det innslaget, gitt.

Knertens skole har masse opplegg i russetiden; tildels i skoletiden. Det er noe frokoster og en svær dans i skolegården. Det er disse knerten ønsker å være en del av og årsaken til at han har bestilt dress. (Men knertens skole er i en økonomisk særstilling siden de har en del stiftelser som sørger for penger til sosiale tiltak av svært varierende art. Sånn er det å gå på Norges eldste skole, hvor galleriet over tidligere elever som senere har blitt kjente er svært langt. )

Gammel 06-05-26, 11:11   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tenkt at de kunne jobbet inn perioden 17.-31. mai i høst- og vinterferie for å ikke få mindre tid.

Da kunne skriftlig eksamen vært før 17. mai og muntlig kommet i juni, men de ville ikke mistet tid.

Jeg er ikke lærer, men om ikke mye er endret er norskfaget stort i 3. klasse og de to feriene kunne vært benyttet til noen større, selvstendige norsk-oppgaver kanskje? Da ville det frigitt timer til de andre trekkfagene så de kunne følges opp litt tettere. Det ville gjøre skoleåret litt mer intenst, men ikke verre enn for arbeidstakere flest.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-26, 11:15   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er ikke jeg lærer på videregående, men jeg tror ikke det er mange av de som synes denne løsningen er ok. Jeg har lest masse oppslag om at det er kortere tid til å rekke gjennom pensum osv.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-05-26, 12:31   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I gamle dager var det eksamen først, så russetid. Russetiden startet med luepåleggelse ved midnatt 16./17. mai. Man syntes russen både bråkte og festet mye, så man flyttet eksamen til etter 17. mai i håp om at russen skulle roe seg ned og ikke feste så mye. Da jeg var russ i Oldtiden, var det en overgangsordning hvor noen eksamener var før og noen etter 17. mai. Vi protesterte og mente at politikerne forsøkte å ødelegge russetiden.

Etterhvert ble det slik de fleste er vant til nå, hvor man festet først og hadde eksamen etterpå.

Jeg vet det har vært mye snakk om at det hadde vært fint med slik de gjør i Sverige og Danmark, de feirer avgang etter eksamen i en dag eller tre - men det virker ikke som er mulig å få til i Norge, uansett når eksamen er.

Jeg tror jeg husker at jeg hadde eksamen i norsk-fagene skriftlig siste uken før 17. mai, og kjemi ca en uke etter 17. mai. mvh russ 81

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-26, 13:04   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min datter er avgangselev i Sverige, på en studieforberedende linje, og de har ikke eksamen (de har en hel del andre vurderinger, som spiller inn på sluttkarakteren, men som ikke blir stående som egen karakter). Men de har en tradisjonell avslutningsmarkering med diverse kåringer, taler m.m., hvorpå de har "utspring", dvs de løper (bokstavelig talt) ut av skolen, og blir tatt imot av venner og familie som står der med plakater og bobler. Guttene har dress, jentene har hvite kjoler, og alle har hvite studentluer. Hver og en har da gjerne en "mottagning", dvs selskap med middag etc, privat med familie. Noen møtes etterpå til fest, noen kjøres gjennom byen på "flak" (lasteplan eller tilhenger), men det er det visst ikke vanlig på hennes skole. Dette er det siste som skjer, før skolen er slutt og sommerferien starter. Tradisjonene varierer litt fra skole til skole, skolene har også utspring på ulike dager, men uansett begrenser det seg stort sett til denne dagen. Dvs på hennes skole hadde de "mösspåtagning" forrige uke, hvor de tar på seg studentluene, og jeg er usikker på hva mer det innebærer (ut over å posere i sosiale medier sammen med venner med studentlua på hodet og champagneglass i hånda), siden min datter reiste bort og ikke deltok. Hennes skole er ellers litt preget av at "alle" på hennes linje bor på hybel og har familie andre steder i landet, eller naboland, og stort sett alle de øvrige elevene på skolen har innvandrerbakgrunn. Så det kan gjøre at det kanskje skiller seg litt fra de opprinnelige svenske tradisjonene.

Hun er egentlig mer opptatt av sin feiring, enn tvillingbroren som er russ i Norge er av sin. Hun har ikke planer om fest, men har sterkt ønske om at vi skal komme (noe vi også skal), og hun og de to venninnene som hun deler leilighet med (fra andre steder i Sverige, så de har også tilreisende familiemedlemmer) ønsker at alle tre familiene skal ut og spise felles middag på en restaurant. Vi skal få instruksjoner om plakaten vi må ha (som må ha bilde av henne som liten), og etter en svært lang og møysommelig prosess har hun funnet seg en kjole for anledningen.

Sist redigert av My : 06-05-26 kl 13:23.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-26, 13:07   #13
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Her i Rogaland har russefeiringen sklidd helt ut og begynt tidligere og tidligere i april. Tror noen har holdt på i 5-6 uker de siste årene og mange mistet da siste innspurt i fagene og i kombinasjon med fraværsgrensen gikk det ikke så bra for ganske mange.

Det skal være en del fagvurderinger og "vippeprøver" etter eksamensperioden har jeg skjønt på min datter. Hun har forøvrig sin muntlig allerede i neste uke og en skriftlig eksamen etter den i samme uken.

Gammel 06-05-26, 13:39   #14
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er lærer på videregående og det merkes godt at eksamen er tidligere. De to ukene det har blitt flyttet i løpet av de to siste årene er to uker kortere tid å jobbe igjennom og fordøye innholdet i skriftlige eksamensfag på vg3. Det høres kanskje lite ut, men det er faktisk vesentlig.

Det er noen avgangselever som har eksamen etter 17. mai, hovedgruppen er elever på påbygg som skal ha eksamen i 2P-Y, matematikk. Dette skyldes at eksamen ligger samtidig som faget 2P som man kan ha vg2 på studieforberedende. Ut over det er alle eksamnene for vg3 fag lagt i perioden 4.-13. mai, mens fag for vg1 og vg2 ligger 19.-21.

Gammel 06-05-26, 14:32   #15
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 180
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Såvidt jeg har fått med meg, så har russen i Tromsø startet feiringa etter eksamen de siste årene, så velkommen etter til resten av landet.
Ser det skal være stort russetreff i slutten av mai, for hele landsdelen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-26, 14:52   #16
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Det merkes godt at norskeksamen er 3 uker tidligere i år enn den har brukt å være. I fjor var den også tidligere, men 16. mai - det var til å leve med.

Hos oss er det også sånn at dette ikke gir noen mulighet til å jobbe videre med fagene etter skriftlig eksamen. Første muntlige eksamen hos oss er allerede 27. mai, og vi har dem spredt over hele perioden fra 27. mai til 17.-18. juni. Jeg kan ikke forstå anna enn at de som har vedtatt flyttinga ikke har forstått noe av hvordan slutten på skoleåret er i fylker med enorme avstander og spredt bosetting.

Gammel 06-05-26, 14:56   #17
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 35
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg jobber også i vgs. Tidligere var jeg stressa fra slutten av mai og ut skoleåret, i år er jeg stressa fra slutten av april og ut. Jeg har lagt opp til sluttvurdering i alle kurs etter eksamensperioden, men på VG3 blir det bare tull, for det er så mange timer som går ut. Om de skal feste noen uker nå etter 17. mai, så blir konsekvensen heller at det går ut over standpunkt og muntlig i stedet for skriftlig eksamen. Vi har ikke tid til å jobbe ordentlig med nok fagstoff, vi har ikke tid til felles repetisjon. Myndighetene sier karakterfristen skal settes seinere, men man må ta hensyn til hurtigklagefrist, så etter 2. juni er det nok bare de som skal opp til muntlig som gidder å komme i det hele tatt. Heldigvis ligger våre muntligeksamner sist av alle i fylket. Jeg tror Tallulahs lærerbekjente har rett - de typisk skoleflinke kommer til å få bedre resultater, alle andre får dårligere.

Gammel 06-05-26, 16:40   #18
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Datteren min er strålende fornøyd med å være ferdig med skriftlig eksamen allerede førstkommende fredag, og ikke minst å ha fått vite seks uker i forveien at hun skal opp i norsk muntlig. Jeg synes omleggingen med at de nå har det meste av eksamener i forkant av russetiden er helt genialt, de vil jo virkelig ha noe å feire!

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-26, 20:56   #19
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg savner russ i mai, jeg. Min ikkefestende russesønn får knapt brukt russedressen, siden det knapt er skole. Likte gamlemåten bedre.

Gammel 06-05-26, 22:49   #20
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Og det er en frustrasjon som jeg har stor respekt for, men som jeg knapt har sett kommentert i media. Er det bare jeg (og knerten)som oppfatter dette som en problemstilling?

Nei. Det er et av hovedpunktene når dette debatteres i skoleverdenen. Et skoleår som i realiteten er 3 uker kortere og veldig uklart hva som skjer med oppmøtet i mai. Jeg vil i tillegg slenge inn at det blir veldig ulik praksis i mai. Noen skoler gir sikkert fri i stort monn til "å lese på det du har kommet opp i til muntlig", andre legger om hele timeplanen for å preppe bare til eksamensfag, andre forsøker så godt man kan undervise frem mot standpunkt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:43.