Sv: Jeg ammer min 7-åring!
Jeg er mest på linje med Sitron, Elin med fler i denne diskusjonen. Før eller siden går det en grense for amming hvis ikke kunne man jo like gjerne ha ammet voksne barn (18, 20, 30 etc). Jeg er har selv ammet begge jentene mine til de var over to år. Eldste jenta fikk også smake melk da lillesøsteren var liten. Jeg synes alikevel dette er langt unna å amme en syv åring.
Acsa lurte på hva man syntes var den naturlige grensen for å slutte å amme. For meg har det vært to årsalderen. For min egen del ønsker jeg ikke å amme barn som onanerer. Når de får sitt "eget" seksualliv oppleves det for min del som feil å amme. I tillegg kom begge mine tidlig i trassalderen. Trassalderen synes jeg blir et naturlig skille mellom det å bli mer selvstendig. Jeg merker godt (spesielt på vesla) at etter at barna kom i trassalderen så foretrekker de andre barn (for leking) heller enn meg. Før barna kom i trassalderen var det mamma for alle pengene. Fem åringen min er også blitt ei skikkelig pappajente - hun behandler han akkurat som jeg behandler han (så hun veksler mellom å overøse han med kyss eller skjelle han ut ... ) og dette er jo et typisk utviklingstrinn: At barna orienterer seg mot den av foreldrene av motsatt kjønn og blir veldig kjønnsstereotype. Jeg opplevde altså at barna selv orienterer seg vekk fra meg - da føltes det veldig naturlig å kutte ut amming. Enda en ting til som jeg syntes var en god grunn til å slutte å amme. Når barnet brukte puppen som en territoralmarkering ala "Dette er min mamma, hun skal være sammen med meg nå. Ikke deg." Sjalusi synes jeg kan møtes på andre måter.
Opprinnelig lagt inn av Gyda, her.
så lenge ikke moren blir seksuelt opphisset av det så er det vel ikke incest akkurat , men ekkelt, ja det er det.
Jeg er ikke enig. Jeg vil definere incest som seksuelle handlinger mellom et barn og noen som står barnet nært som er initiert av den voksne. Det trenger ikke å ha et seksuelt motiv fra den voksnes side, det trenger heller ikke å brukes vold.
Jeg er også overbevist om at det å amme en 7 åring kan være incest - jeg sier ikke at det nødvendigvis er det, men at det kan være det. Jeg synes det er greit å prøve å "snu situasjonen", hva om det var en mann som utførte tilsvarende handlinger. (Ja, jeg er klar over at menn ikke kan amme ). Ville det vært OK situasjon? En 7 års gammel gutt er plaget av trang forhud, dette kan det være greit å "behandle" ved å massere penis. Er det OK at moren eller faren gjør dette? Hvis det ikke er OK, så må man kunne definere hva som er forskjellen. Det å massere penisen har faktisk en medisinsk funksjon (når forhuden er trang!), det har ikke amming. I det ene tilfelle er det barnet kjønnsorganer som blir berørt, i det andre tilfelle er det barnet som berører moren sine bryster. Hva er forskjellen?
All ære til dere som setter dere inn i moren sin situasjon, men jeg synes det er viktigere å prøve å sette seg inn i barnet sin situasjon. Hva tror dere det er som motiverer syv åringen til å amme?