Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturer
Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.
Tja og nei... Jeg måtte jo spørre da, hvorfor de ikke kunne ta til takke med meg. Det var ikke alderen, det var ikke det at jeg var uerfaren (det var jeg ikke heller, men mange - uansett kulturbakgrunn - vil kun behandles/vurderes av landets medisinske guruer omtrent. Som om de gidder være i akuttmottaket lørdagsnatten! ) Det var en slags mangel på respekt. Rang nesten. Jeg var rett og slett ikke verdig som kvinne. Og det klarer jeg bare ikke synes er OK.
Det er jeg selvsagt helt enig i. Jeg mener ikke at vi skal akseptere forskjellsbehandling eller uverdige holdninger på grunn av kultur. Men dersom vi tar sterkt avstand fra alt som har med kulturer med noen negative trekk tror jeg ikke verden kommer særlig lenger. I dette tilfelletet er det du som er offer for diskriminerende holdninger fordi du tilhører en annen kultur enn pasienten.
Jeg aksepterer ikke at slike holdninger skal få fortsette, men samtidig forstår jeg at en godt innlært motvilje er vanskelig å snu. Det er tåpelig nok at de ikke aksepterer deg som lege, men dersom de velger å vente på en "bedre" så er det som du sier deres tap. Enkelte blir nå aldri fornøyde uansett da... (uavhengig av kulturbakgrunn).