|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerJeg må si jeg er skeptisk til de som finner det (kulturelt) riktig å nekte å akseptere meg som behandlende lege i et akuttmottak kl. 04 natt til søndag fordi jeg er kvinne.
![]() |
![]() |
#2 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturer
På en måte forstår jeg deg, på en annen måte er jeg uenig. Det kan vel være minst like privat for en mann å ønske å bli undersøkt av en mann, selv om det ikke er snakk om de mest intime kroppsdelene. Det vi har lært og erfart gjennom hele livet kan ikke bare viskes bort i løpet av noen timer på akkuttmottaket.
![]() |
#3 |
Ustabil
|
Enig. Jeg fikk et lite grøss da jeg leste hva du skrev. For det slo meg: Den gruppen jeg har størst fordommer i mot er norske menn over 50, tynne i håret, lett korpulente, pløsete i ansiktet og tror de er guds gave til alle UNGE jenter. Storsjarmør på julebordet... kone og tenåringsbarn hjemme. Ekle, lukter lett av svette, sure sokker, dårlig ånde og billig etterbarberingsvann. Legg på intenst gule tenner og lett røyklukt... Jo, jeg er nok rasist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Epikur
|
Æææææ! Jeg også! Etter mange år som servitør er jeg helt allergisk. Spesielt de som mente at toppen av tilfredstillelse for meg var å få et klaps på rompa, en hånd mellom beina eller bli klådd på puppene.
![]() |
#5 |
Deltidsmamma
|
Her er jeg uenig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ustabil
|
Legebehandling er tross alt frivillig. Man kan da ikke påtvinge pasienten en lege som han eller hun ikke har tillit til? Og det må gjelde uansett, enten mistilliten skyldes tidligere erfaring med legen, kjønn, hudfarge eller alder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jøss. Helt enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Deltidsmamma
|
Hvis du sier det sånn så; da er ikke legesenteret pliktig til å skaffe en mannlig lege. Sist redigert av bønna : 24-10-07 kl 13:19. Årsak: skrivefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ustabil
|
Altså, pasienten kan nekte å ta i mot behandling. Men legesenteret er ikke pliktig å skaffe en lege som tilfredsstiller pasientens krav. Likevel - i mange tilfeller vil det finnes flere leger til stede. Hvis da pasienten insisterer på en annen lege, så vil det jo bare være for å være vanskelig hvis man nekter dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Deltidsmamma
|
Hvis det er en mannlig ledig lege; ja, men ofte så er vel de opptatt; da må isåfall pasienten vente. Men det blir noe annet. Vi er egentlig enige. Man må ta det legevakten/legesenteret har å tilby, eller nekte behandling hvis de ikke kan tilby det du ønsker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Mother of Dragons
|
Når man kommer til et akuttmottak til et sykehus får man den legen som er på vakt. Valgfriheten går på at pasienten kan snu og gå ut om vakthavende lege ikke faller i smak.
![]() |
#12 |
Kidding, right?
|
Tja og nei... Jeg måtte jo spørre da, hvorfor de ikke kunne ta til takke med meg. Det var ikke alderen, det var ikke det at jeg var uerfaren (det var jeg ikke heller, men mange - uansett kulturbakgrunn - vil kun behandles/vurderes av landets medisinske guruer omtrent. Som om de gidder være i akuttmottaket lørdagsnatten!
![]() |
![]() |
#13 |
|
Det høres jo, om ikke annet, virkelig uintelligent ut. Og, som du selv sier, their loss. Men kan det for eksempel hjelpe at det er mange kvinner med minoritetsbakgrunn som tar høyere utdannelse, som f. eks. lege? (Mange i forhold til før, ihvertfall.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
har tatt seg sammen
|
Det er jeg selvsagt helt enig i. Jeg mener ikke at vi skal akseptere forskjellsbehandling eller uverdige holdninger på grunn av kultur. Men dersom vi tar sterkt avstand fra alt som har med kulturer med noen negative trekk tror jeg ikke verden kommer særlig lenger. I dette tilfelletet er det du som er offer for diskriminerende holdninger fordi du tilhører en annen kultur enn pasienten.
![]() |
#15 |
Epikur
|
Eller kanskje hun kom fra Elverum? Jeg synes det er teit å si at folk som bor på Grorud eller Søndre Nordstrand kommer fra Somalia eller Pakistan, når de bor på Grorud eller Søndre Nordstrand.
![]() |
#16 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er ikke sikker på om jeg misforstår her, men du tenker at de hadde sagt selv at de var fra Søndre Nordstrand? Sist redigert av turi : 24-10-07 kl 18:32. Årsak: suser.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Teller ned
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg bor i Søndre Nordstrand, og er fra Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Nattrangler
Uansett hvilket land jeg eventuelt måtte flytte til senere så vil jeg alltid komme fra Norge.
![]() |
#19 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Det tenkte jeg også på når jeg leste de siste innleggene. Sist redigert av Dronningen : 25-10-07 kl 12:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Ustabil
|
Jepp. Enig. Signerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|