|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerForøvrig har jeg forståelse for skepsis som oppstår når en får annerledesheten servert i fanget. Vi sitter alle inne med et sett med fordommer, dersom en velger å ta tak i disse og møte enkeltmennesker med friskt mot og prøve å bekjempe egen forutinntatthet tror jeg vi kommer lenger enn om en blånekter på å være rasist/bruke fordommer.
![]() |
#42 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturer
I denne tråden diskuteres jo forholdet mellom kultur og rasisme og om det å være skeptisk til kultur er det samme som rasisme. Å bruke "afrikansk" når det et snakk om kultur blir svært misvisende, mens å snakke om et afrikansk utseende er en annen sak. Poenget mitt er at hvis man kobler automatisk kobler disse to - afrikansk utseende og kultur - så kan det lett bli problematisk. Det er selvfølgelig slitsomt å forholde seg til nyansering og kan sikkert virke som flisespikker, men etter min mening blir dette viktigere og viktigere jo mer kulturkontakt vi opplever.
![]() |
#43 |
Ustabil
|
Det er her jeg aner at vi har svært ulik oppfattelse av hva rasisme er. Hvis jeg får servert en grusom kultur i fanget, hvor man ofrert 9 år gamle jenter og banker kona rutinemessig - da har jeg all rett til å mene noe om det, UTEN at jeg av den grunn er rasist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Ustabil
|
Jammen jommen. Det er du som roter det til her nå. Mor til 4 uttalte seg slett ikke om "afrikansk kultur". Hun uttalte seg om kulturen eller levesettet til familien til den jenta som hennes jente leker med. Og denne familien er av afrikansk opprinnelse. Hun har ikke sagt at "alle afrikanere" gjør ditt eller datt, eller har slik eller sånn kultur. Koblingen er det du som har gjort - på hennes vegne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Beklager hvis det ble oppfattet som en slik kritikk av Mor til 4 - jeg forsøkte ikke å vri det Mor til 4 til å bety noe annet enn det det var ment (reagerte over hodet ikke på innlegget i utgangspunktet) - jeg forsøker å gjøre et mer generelt poeng basert på Tinks kommentar om polariseringen som kan oppstå når man bruker ordet (og i tråd med innlegget jeg selv skrev før innlegget til Mor til 4). Beklager at det ble rotete.
![]() |
#46 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerTror denne tråden ikke bare handler om kultur, men som nevnt før her kulturelle ytringer/handlinger i ulik form, samt andre former for grupperinger. Så gled det videre til også å omhandle hvordan vi omtaler hvordan folks er ut. Forøvrig er jeg veldig klar over at sistnevnte i alle fall ikke kan si noe konkret om hvem folk er, - men for folk flest er det jo det første man ser. Sånn er det jo bare. Så må man jo bare høre eller se om antagelsene stemmer. Broren min er blanding av sør-amerikansk mor og en far med negroide trekk, og er da mørk mulatt. Folk tror han kommer litt herfra og litt derfra. Når han åpner munnen derimot, så er han jo kav nordlending. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerJeg tror ikke jeg har så masse fordommer mot kulturer, men heller at det er enkeltindivider som jeg har problemer med. Selv om jeg har møtt en slask fra Xxxx så er vel ikke alle derfra slasker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Skrekkøgle
|
Mange tenker ikke sånn som deg, desverre. De hører om EN muslimsk kvinne på TV som ble tvunget til å bære hijab, og hater oss alle. De hører om EN tyrefekting i Spania, hater tyrefekting litt, til de er i Spania neste gang, og blir revet med i fylla på en tilstellning.
![]() |
#49 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerJeg må si jeg er skeptisk til de som finner det (kulturelt) riktig å nekte å akseptere meg som behandlende lege i et akuttmottak kl. 04 natt til søndag fordi jeg er kvinne.
![]() |
![]() |
#50 |
har tatt seg sammen
|
På en måte forstår jeg deg, på en annen måte er jeg uenig. Det kan vel være minst like privat for en mann å ønske å bli undersøkt av en mann, selv om det ikke er snakk om de mest intime kroppsdelene. Det vi har lært og erfart gjennom hele livet kan ikke bare viskes bort i løpet av noen timer på akkuttmottaket.
![]() |
#51 |
Ustabil
|
Enig. Jeg fikk et lite grøss da jeg leste hva du skrev. For det slo meg: Den gruppen jeg har størst fordommer i mot er norske menn over 50, tynne i håret, lett korpulente, pløsete i ansiktet og tror de er guds gave til alle UNGE jenter. Storsjarmør på julebordet... kone og tenåringsbarn hjemme. Ekle, lukter lett av svette, sure sokker, dårlig ånde og billig etterbarberingsvann. Legg på intenst gule tenner og lett røyklukt... Jo, jeg er nok rasist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Deltidsmamma
|
Her er jeg uenig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Ustabil
|
Legebehandling er tross alt frivillig. Man kan da ikke påtvinge pasienten en lege som han eller hun ikke har tillit til? Og det må gjelde uansett, enten mistilliten skyldes tidligere erfaring med legen, kjønn, hudfarge eller alder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
Jøss. Helt enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Deltidsmamma
|
Hvis du sier det sånn så; da er ikke legesenteret pliktig til å skaffe en mannlig lege. Sist redigert av bønna : 24-10-07 kl 13:19. Årsak: skrivefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Ustabil
|
Altså, pasienten kan nekte å ta i mot behandling. Men legesenteret er ikke pliktig å skaffe en lege som tilfredsstiller pasientens krav. Likevel - i mange tilfeller vil det finnes flere leger til stede. Hvis da pasienten insisterer på en annen lege, så vil det jo bare være for å være vanskelig hvis man nekter dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Deltidsmamma
|
Hvis det er en mannlig ledig lege; ja, men ofte så er vel de opptatt; da må isåfall pasienten vente. Men det blir noe annet. Vi er egentlig enige. Man må ta det legevakten/legesenteret har å tilby, eller nekte behandling hvis de ikke kan tilby det du ønsker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Kidding, right?
|
Tja og nei... Jeg måtte jo spørre da, hvorfor de ikke kunne ta til takke med meg. Det var ikke alderen, det var ikke det at jeg var uerfaren (det var jeg ikke heller, men mange - uansett kulturbakgrunn - vil kun behandles/vurderes av landets medisinske guruer omtrent. Som om de gidder være i akuttmottaket lørdagsnatten!
![]() |
![]() |
#59 |
|
Det høres jo, om ikke annet, virkelig uintelligent ut. Og, som du selv sier, their loss. Men kan det for eksempel hjelpe at det er mange kvinner med minoritetsbakgrunn som tar høyere utdannelse, som f. eks. lege? (Mange i forhold til før, ihvertfall.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerMin mann ble slått ned her på døren en dag i sommer, han kom på legevakta, og det var kvinnelig lege. Han spurte om det var en mannlig lege der som kunne sy kuttet, fordi han følte seg ikke vel religiøst sett med at en kvinne skulle røre han i ansiktet, men det var ingen andre der påsto legen. Han spurte en sykepleier, og legen ble drittsur. Sykepleieren sa at om han ventet to minutter, var det en mannlig lege der som helt sikkert kunne sy. Legen kalte han "terrorist" og ba han om å fjerne skjegget.
![]() |
|
|