Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er det med dagens generasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-07, 14:24   #20
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er det med dagens generasjon?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg reagerer også på at foreldre legger et helt utilbørlig ansvar på skolen. Dette tror jeg har endret seg siden jeg var barn. Lærere forteller også om det samme. De forteller også at kravet om dokumentasjon og forsvaret av barna har blitt mye sterkere. Det er bra at barn får mulighet til å forsvare seg og det er viktig med barns rettigheter, men det blir feil hvis foreldre går i forsvar med en gang noe negativt kan sies om barna. En lærer jeg kjenner forteller at det er stor forskjell på hvordan foreldre tar negative tilbakemeldinger om barna. I stedet for å ta det alvorlig og gå inn i en dialog med skolen reagerer flere med umiddelbart forsvar som om man skulle være i en rettsal.

Jeg tror "vår" generasjon mangler en del ansvarsfølelse. Vi har et fantastisk samfunn som sørger for mye. Mange av oss er vant med at foreldrene våre har gitt oss det beste de har kunnet, men ikke gitt nok ansvar. Jeg tror mange har vært vant til at andre tar ansvar og når barna begynner i barnehage og skole skyves også ansvaret over dit.

Dette er satt på spissen.

Summert mener jeg at mange av oss kunne trenge å bli litt mer ansvarliggjort.

Svært godt sagt. Her treffer du "spikeren". Det er greit at barn skal være barn, men vi må ikke gå i den fella at de ikke skal ansvarliggjøres og lære seg at handlinger får konsekvenser. Dette må foreldre og skole stå sammen om. Problemet er når det kun er skolen som gjør dette og foreldrene ikke ønsker å følge det opp fordi de ender i et forsvar. De som lider mest under dette er barna.

Jeg ser at det er mye lettere å endre negativ adferd på barn med tydelige og ansvarlige voksne hjemme. Mange barn sliter også med foreldre som har gått fra hverandre. For disse er det rett og slett at hos mor og far er det svært ulike regler. I tillegg er det regler på skolen som de skal følge og dette blir vanskelig.... Dette er for NOEN altså...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:29.