|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Hva er det med dagens generasjon?Jeg blir så sjokka over hvordan foreldre overlater det meste til skolen. De forlanger nærmest at skolen skal oppdra barna deres. Innimellom så føler jeg at vi har mistet så uendelig mye i samfunnet. Jeg ser konturene av et samfunn der egosentrismen er blitt ekstrem..... Mange barn har ikke respekt for voksne og barna skjønner ikke at de er en del av et fellesskap der alle ikke kan få ha privilegier. Samtidig ser jeg barn som er svært frustrerte fordi de ikke mestrer skolehverdagen. De taper og taper........ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er det med dagens generasjon?Ja du sier noe...
![]() |
#3 |
Originala
|
![]() Sv: Hva er det med dagens generasjon?Nå er det noen år siden jeg var sju, men jeg synes å huske at guttene i klassen støtt og stadig tegnet ganske voldelige tegninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hva er det med dagens generasjon?Kollegaene mine som har vært i skolen i flere tiår sier at det er store endringer.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva er det med dagens generasjon?Jeg må si meg enig med Jessica. Jeg kjenner at lysten til å være lærer ikke helt er der for tiden, fordi jeg nesten bruker mer tid på å lære barna normal folkeskikk enn å lære dem fag. Selvsagt er det sosiale en del av en skolehverdag, men det tar fort fokuset bort fra læring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Pauset
|
![]() Sv: Hva er det med dagens generasjon?
Nå er jeg godt voksen og nyutdannet lærer så jeg gleder meg over å være igang, men jeg må si at jeg er sjokkert over en del barn og holdninger som foreldre har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2007
![]() |
Hehe, jeg skal ikke si noe om du har syk humor eller ikke, men jeg kan anbefale boken "Brevene fra Julenissen" av J.R.R. Tolkien. Der er det mange "flotte" tegninger og dramatiske beskrivelser fra Nordpolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er det med dagens generasjon?Jeg vil snu litt på det og heller spørre hva som er galt med vår generasjon foreldre som har oppdratt disse barna. Det er jo ikke barna det er noe galt med men heller mangel på oppdragelse fra foreldrenes side. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2007
![]() |
![]() Sv: Hva er det med dagens generasjon?Men er det ikke litt rart at mange foreldre overlater det meste av oppdragelse og slikt til skolen mens de samme foreldrene ikke aksepterer at f.eks andre voksne i nabolaget snakker til ungene deres når de gjør noe gale? Før i gamle dager var det jo helt vanlig at nabokonene o.l. tok del i oppdragelsen. I dag blir de skjelt ut om de prøver seg på noe tilsvarende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Pauset
|
Ja, som jeg nevner i hovedinnlegget så har jeg inntrykk av at mange foreldre forventer at skole og barnehage skal ta seg av oppdragelsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Tankefull
|
![]() Sv: Hva er det med dagens generasjon?Som tidligere lærerstudent sitter jeg igjen med samme inntrykk som Jessica.
![]() |
#14 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Hva er det med dagens generasjon?Inntrykket jeg sitter med som forelder til skolebarn er at det er MYE mer urolighet i klasserommet en når jeg var skoleelev.
![]() |
#15 |
Pauset
|
Svært godt sagt. Her treffer du "spikeren". Det er greit at barn skal være barn, men vi må ikke gå i den fella at de ikke skal ansvarliggjøres og lære seg at handlinger får konsekvenser. Dette må foreldre og skole stå sammen om. Problemet er når det kun er skolen som gjør dette og foreldrene ikke ønsker å følge det opp fordi de ender i et forsvar. De som lider mest under dette er barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#17 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Akkurat det siste er jeg ikke enig med deg i.
![]() |
#18 |
Pauset
|
Det er ikke snakk om at foreldre skal drive opplæring, men lærere trenger foreldre som leser høyt sammen med barna og som lar barna lese høyt til seg. Det at foreldre er med som støtte for barna sine betyr mye for verdien av den læringen som skolen gir. Verdien jeg mener er at barna ser at dette også er viktig for foreldrene at barnet lærer å lese. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Textrovert
|
Jeg får ikke den første setningen din til å stemme med resten av det du sier her. Hvordan legge alt ansvar på skolen samtidig som man ikke godtar inngripen fra skolen.
![]() |
|
|