Sv: Stakkars Britney
Og fra en litt annen vinkel, kanskje som representant for de som skriver ting til å fryse på ryggen av; jeg er faktisk ikke i stand til å hente frem noe engasjement for Britney Spears eller familien hennes. Hvis de fæle tingene som blir rapportert i media har noe særlig med virkeligheten å gjøre, er det sikkert synd på noen av dem. Hvem vet. Men noen bryr seg åpenbart, selv jeg, men mer om fenomenet enn om personene bak historien; jeg er ikke helt overbevist om at disse personene eksisterer som noe annet enn underholdning, og det syns jeg er interessant.
Lenger opp i tråden spurte safran om hun hadde havnet på sidene til Se & Hør. Ja, det har hun, og det er over 70 innlegg i denne tråden nå, så det er tydelig at denne saken engasjerer. Empatien som uttrykkes er sikkert ekte nok, men bakgrunnen for den og sammenhengen den står i mener jeg er falsk, og det at denne saken i det hele tatt diskuteres seriøst her, nører opp under den tabloide grafsingen i det som, reelt eller ikke, oppfattes som privatlivet til folk. Underholdningsartisten Dr. Phil har blitt nevnt, og han er jo et stjerneeksempel på akkurat dette; han er en vampyr, som under dekke av å være seriøs, empatisk og forståelsesfull har tjent seg rik på å lage underholdning av å få folk til å bryte sammen og gråte på TV, og det er ikke en grei måte å oppføre seg på, siden tårene sikkert er ekte, selv om Dr. Phil ikke er det.
Ville vi fått like mange og grundige innlegg, og like mye engasjement, om utgangspunktet var situasjonen i Kenya (vet vi i det hele tatt at det er en situasjon vi kanskje burde være klar over i Kenya?). Neppe. Dette er slett ikke ment som noen politisk korrekt oppfordring til å bry seg om viktigere ting – jeg ville hverken ha lest eller postet noe i en tråd om Kenya, Britney Spears derimot – mer et uttrykk for at jeg mener det er greit å være klar over at dette er underholdning, selv om det kanskje kan være virkelig nok for noen av de som er direkte involvert, og at dersom man virkelig mener at det disse menneskene trenger er å få være i fred for å få orden på livene sine, burde man helt la være å lese og skrive om dem. Jeg bidrar naturligvis til det motsatte selv, akkurat nå, ved å poste dette innlegget.
Ben "like, shallow, whatever" Murphy
|