Sv: Inspirasjonstråd for oss som liker barneklær uten prinsessekroner og dødningehode
Jeg er enig i at en del kjeder har unisexklær Elinblu, men så snart barnet nærmer 3 år er utvalget av slike klær veldig mye mindre. Som sagt måtte jeg forlate avdelingen for gutter på KappAhl å gå over på avdelingen for jenter for å finne røde vanter til gutten min. En forelder til en jente som ønsket blå vanter ville måtte forlate jenteavdelingen å gå over i gutteavdelingen. Selv luer og vanter var inndelt i ulike avdelinger etter kjønn. Jeg har i perioder forsøkt å lete etter gensere og bodyer i klare røde farger, en farge jeg synes sønnen min kler veldig godt. Da må jeg som ofte over i jenteavdelingen og ta til takke med blonder og blomster. Jeg snakker da om større barn, da poden var mindre var det lettere å finne slike klær.
Jeg har skjønt at jeg var litt uklar med utspillet mitt (selv om jeg i hovedinnlegget presiserte at jeg er klar over at det finnes lignende klær i kjedebutikkene). Jeg kjøper mye klær på Lindex, KappAhl og H&M - meg jeg ønsker å bruke min forbrukermakt å støtte eventuelle produsenter som kjører mye eller mer unisexklær. Og mindre spiderman og prinsesse. Det er ikke snakk om å kle opp sønnen min i slik eller slik stil - eller i "statusklær" - langt i fra. Bildene jeg la ut var ment som en pekepinn på hva jeg tenker er unisexklær. Jeg irriterer meg skikkelig over den ekstreme kjønnsdelingen i kles- og lekemarkedet for barn (i nettbutikker har jeg måttet velge mellom "gutteleker" og "jenteleker" for å komme videre!), men jeg har forståelse for at alle ikke deler den irritasjonen.