Sv: Håndhilser ikke på damene...
Gidder ikke quote alle sammen, forsøker raske med meg noen svar her... Jeg er ikke innom så ofte som jeg ønsker alltid... 
Sina: Han gjør det, om det "er sånn" men forsøker unngå det, ved å heller holde hånden til brystet, og bukke litt lett. Spesielt om han feks nettopp har vasket seg for å gjøre bønn, eller er mellom to bønner, og er ute og det ikke er lett å komme til vask. Han er IT-tekniker, og har kundebesøk i hytt og vær, og opplever skjelden og aldri at noen forsøker håndhilse, hverken kvinner eller menn, der han kommer halsende inn døren med koffert, verktøy, pc-deler og diverse om hverandre.
Mim: Det handler absolutt ikke om "nyfrelste" og "mer katolsk enn Paven". De fleste jeg kjenner som IKKE gjør det, er så langt fra konvertitter som det går ann å komme. De som absolutt aldri gjør det, er fødte muslimer, og de fleste konvertitter jeg kjenner, tenker ikke over at man ikke bør gjøre det, engang.
PrinsesseChiefen: Det gjelder begge kjønn, begge veier, altså motsatte kjønn, om du skjønner... Menn håndhilser, og klemmer gjerne, på menn, og kvinner med kvinner. Det er jo en voldsom klemmekultur i mange arabiske land, i alle fall. Pakistanere og asiatere videre bortover der, er vel litt mer reserverte.
Årsakene til dette har med at man ikke skal ta på andre enn den man er lovlig gift med. Delvis fordi man da må vaske seg på nytt (ifølge minst to av lovskolene) om man skal gjøre bønn. Ikke ifølge det jeg følger, men i alle fall gjelder dette i hovedsak somaliere, pakistanere, Midt-Østen, tyrkere og Balkan (lovskolene er ganske så geografisk avhengig)
Og blandt muslimer er det ikke vanlig å hilse "på tvers av kjønnene" fordi man "vet bedre", jeg har møtt masse imamer i inn- og utland, og har aldri håndhilst noen av de, bortsett fra en som forsøkte, en ganske kjent amerikansk imam, men da la jeg hånden til brystet og smilte, og han skjønte det med en gang, og klappet meg på skulderen istedet 
...og som vanlig, med ALT i islam, fra alkoholforbudet til hijabpåbudet, så er det SELVSAGT mange som ikke overholder forbudene/påbudene/anbefalingene eller hva det måtte være.