Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Håndhilser ikke på damene...

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-08, 12:21   #61
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Håndhilser ikke på damene...

Gidder ikke quote alle sammen, forsøker raske med meg noen svar her... Jeg er ikke innom så ofte som jeg ønsker alltid...

Sina: Han gjør det, om det "er sånn" men forsøker unngå det, ved å heller holde hånden til brystet, og bukke litt lett. Spesielt om han feks nettopp har vasket seg for å gjøre bønn, eller er mellom to bønner, og er ute og det ikke er lett å komme til vask. Han er IT-tekniker, og har kundebesøk i hytt og vær, og opplever skjelden og aldri at noen forsøker håndhilse, hverken kvinner eller menn, der han kommer halsende inn døren med koffert, verktøy, pc-deler og diverse om hverandre.

Mim: Det handler absolutt ikke om "nyfrelste" og "mer katolsk enn Paven". De fleste jeg kjenner som IKKE gjør det, er så langt fra konvertitter som det går ann å komme. De som absolutt aldri gjør det, er fødte muslimer, og de fleste konvertitter jeg kjenner, tenker ikke over at man ikke bør gjøre det, engang.

PrinsesseChiefen: Det gjelder begge kjønn, begge veier, altså motsatte kjønn, om du skjønner... Menn håndhilser, og klemmer gjerne, på menn, og kvinner med kvinner. Det er jo en voldsom klemmekultur i mange arabiske land, i alle fall. Pakistanere og asiatere videre bortover der, er vel litt mer reserverte.

Årsakene til dette har med at man ikke skal ta på andre enn den man er lovlig gift med. Delvis fordi man da må vaske seg på nytt (ifølge minst to av lovskolene) om man skal gjøre bønn. Ikke ifølge det jeg følger, men i alle fall gjelder dette i hovedsak somaliere, pakistanere, Midt-Østen, tyrkere og Balkan (lovskolene er ganske så geografisk avhengig)

Og blandt muslimer er det ikke vanlig å hilse "på tvers av kjønnene" fordi man "vet bedre", jeg har møtt masse imamer i inn- og utland, og har aldri håndhilst noen av de, bortsett fra en som forsøkte, en ganske kjent amerikansk imam, men da la jeg hånden til brystet og smilte, og han skjønte det med en gang, og klappet meg på skulderen istedet

...og som vanlig, med ALT i islam, fra alkoholforbudet til hijabpåbudet, så er det SELVSAGT mange som ikke overholder forbudene/påbudene/anbefalingene eller hva det måtte være.

Gammel 29-01-08, 15:22   #62
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Var dette en person som har studert i Norge, og nå var på utplassering? I såfall bør han ha vært lenge nok i landet til å skjønne at her håndhilser man, og at det er svært uhøflig å avvise et håndtrykk.
Jeg hadde blitt rykende forbannet over å bli avvist fordi jeg er kvinne. Vet sannelig ikke om jeg hadde klart å holde kjeft, heller.
Som Esme sier, man innretter seg etter hvordan "reglene" er der man bor/oppholder seg. I hvertfall i jobbsammenheng.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 15:41   #63
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det morsomme er at menn aldri føler seg avvist, og særlig ikke fordi de er menn, de blir først litt sjenerte, og så spør de gjerne "er det en religiøs greie", eller "så vakkert å hilse ved hjertet istedet" eller noe slikt. Ingen sure miner, og dette er stort sett snakk om høyt utdannede menn feks på konferanser, foredragsholdere og lærere.

Gammel 29-01-08, 15:45   #64
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Nabbe: Du har glemt å svare på mitt spm.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 15:51   #65
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Nabbe: Kunne ikke mannen din vært gynekolog, kirurg, fysioterapeut, ambulansemedarbeider, sykepleier eller hatt andre yrker hvor man må ta på kvinner? Skal det være egne klinikker, sykehus og ambulanser for menn/kvinner. Eller kan muslimske menn ta på andre steder på kvinnekroppen i yrkes medfør men ikke i hånden?

Man har ett prinsipp i islam, "nødvendighet", ergo kan feks en mann ta en kvinne på halsen for å sjekke mandlene, dersom det ikke er noen kvinnelige leger der, eller en vanlig mann på gata kan gi en kvinne førstehjelp.

På samme måte som vi *kan* spise svin, dersom det ikke er noen andre ting tilgjengelig. Eller bruke alkohol i medisin dersom man må det.

Min mann kunne ikke hatt de to fleste av de yrkene uansett, han har ikke passert videregående engang. Men sånn på alvor, jo det kan han glatt. Onkelen til barna mine er lege, i Algerie, og opererer også på kvinner. Andre onkelen reiser i inn- og utland på konferanser og presenterer arbeidet sitt (han er kjemiker eller noe, og har funnet opp noe kjemiske greier *har ikke peil*) og treffer nødvendigvis en del damer i det miljøet.

Og jeg sa ikke at han aldri håndhilser, jeg sa han forsøker unngå det, men dersom det blir sånn, så gjør man det.

Gammel 29-01-08, 16:05   #66
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men om det bare er til å vaske seg, så kan man vel bare vaske seg om man er på jobb?

Gammel 29-01-08, 16:18   #67
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svært ortodokse jøder håndhilser vel heller ikke på medlemmer av det andre kjønn?

Jeg må innrømme at jeg ikke har store problemer med dette. Jeg ville ha forventet at en person som ikke håndhilste på meg forklarte hvorfor og ikke bare trakk seg unna, men i så fall tror jeg ikke at jeg ville ha reagert. Jeg hadde reagert mer på en mann som ikke ville snakke med meg eller høre på meg.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 16:48   #68
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Men om det bare er til å vaske seg, så kan man vel bare vaske seg om man er på jobb?

Ja, når det går. Det er ikke bare det det står på, for mange er det mere det at man ikke, absolutt ikke, skal røre noen av det annet kjønn, som man ikke er gift med eller i nær slekt.

Gammel 29-01-08, 16:54   #69
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Ja, når det går. Det er ikke bare det det står på, for mange er det mere det at man ikke, absolutt ikke, skal røre noen av det annet kjønn, som man ikke er gift med eller i nær slekt.

Ok, men hvis man gjør det likevel, hva skjer da? (Jeg spør ikke for å være vanskelig, jeg er bare veldig ivrig etter å forstå. Hjernen min kaster ut forslag som å ha vært utro, "brenne i h***", ha dårlig samvittighet, angst, pådra seg Guds vrede osv. )

Gammel 29-01-08, 17:05   #70
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Ok, men hvis man gjør det likevel, hva skjer da? (Jeg spør ikke for å være vanskelig, jeg er bare veldig ivrig etter å forstå. Hjernen min kaster ut forslag som å ha vært utro, "brenne i h***", ha dårlig samvittighet, angst, pådra seg Guds vrede osv. )

Det er det bare Gud som vet, og jeg henger meg ikke opp i Hans straffer, det får Han styre selv.

Man blir tilgitt for alt, dersom man oppriktig angrer, det eneste man ikke tilgis for , er å sette partnere ved Gud.

Gammel 29-01-08, 17:25   #71
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Det er det bare Gud som vet, og jeg henger meg ikke opp i Hans straffer, det får Han styre selv.

Man blir tilgitt for alt, dersom man oppriktig angrer, det eneste man ikke tilgis for , er å sette partnere ved Gud.

Så det er bare en regel som er satt uten at man vet hvorfor? Ingen begrunnelse?

Gammel 29-01-08, 17:31   #72
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Nei, det har med "Den store sammenhengen" å gjøre. Man kanskje må være troende for å forstå det. Det er ikke utroskap, det er ikke "Khawlah" (å være alene med det annet kjønn) med mindre man ikke er helt alene, det er ikke noe straff for det å håndhilse, i Shariah. Fordi det er ett personlig anliggende. Det står faktisk ikke noe sted tror jeg, at "Man må ikke ta en annen i hånden" sånn rent i klare ord, men det står at man ikke skal røre ved det annet kjønn.

Det er mye osm ikke er begrunnet, men jeg velger å tro at Gud uansett vet bedre enn meg, og at Han skjønner hvorfor han har satt de regler. Alt har sin visdom.

Gammel 29-01-08, 17:32   #73
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Denne mannen er nok veldig usikker og fortvilet over situasjonen selv tipper jeg. Det er nok vanskelig for han også å bryte med tradisjonen og troen han kjenner. Det kan jo hende det går an å prate med han om dette og forklare hvorfor det er viktig at han håndhilser på både kvinner og menn, og at det er forferdelig uhøflig å ikke gjøre det?

En i min nærmeste familie jobbet nettopp tett sammen med en mann fra Saudi Arabia i et par uker, og han slet virkelig veldig med kulturkonfliktene. Alt fra å ta opp noe med kvinnelige medarbeidere til nordmenns uformelle omgangsform, tiltale sjefen ved fornavn og ikke tittelere med "boss" for eksempel klarte han rett og slett ikke å få seg til. I tillegg kom usikkerhet om hvorvidt ting inneholdt svinekjøtt eller alkohol, og da de skulle ha et harmløst lotteri, så var han på nippet til å ringe hjem til moren sin i Saudi for å spørre henne om han kunne delta. Mannen var 28 år og var virkelig usikker og i tvil om hvordan han skulle forholde seg til ting.

Enig. Man må gi litt slack til folk som åpenbart er nye og usikre i et nytt land i en fremmed kultur. Jeg tror dialog og vennlig samtale om hva som er vanlig i Norge, er mer fruktbart enn å på død og liv "tvinge" noen til å utføre en høflighetsfrase som de tydeligvis er ukomfortabel med.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 18:09   #74
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Takk for utfyllende svar Nabbe.

Det står faktisk ikke noe sted tror jeg, at "Man må ikke ta en annen i hånden" sånn rent i klare ord, men det står at man ikke skal røre ved det annet kjønn.

Uten å kritisere dem som gjør det slik, så mener jeg at det å tolke noe slikt til at man ikke kan håndhilse på noen i jobbsammenheng, er å tolke det veldig snevert og ikke minst begrensende for seg selv (altså, nå skal det jo være begrensende i seg selv, men jeg synes det blir for langt).

Gammel 29-01-08, 18:28   #75
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Jeg har aldri opplevd det som begrensende, men jeg gjør det jo noen ganger da, når det er "presserende" eller om det kommer veldig brått og uventet.

Men så er jo jeg kvinne, og mine medsøstre har heller ikke problemer med dette. Våre brødre sliter derimot voldsomt. Kanskje kvinner har lettere for å bli fornærmet enn menn?

Gammel 29-01-08, 18:32   #76
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Men så er jo jeg kvinne, og mine medsøstre har heller ikke problemer med dette. Våre brødre sliter derimot voldsomt. Kanskje kvinner har lettere for å bli fornærmet enn menn?

Det er ikke utenkelig. Spesielt når man ikke får forklaring, for jeg tror veldig mange tror det er fordi de ikke har respekt for dem at de ikke vil ta dem i hånden, at de "bare er kvinner" og ikke fortjener respekt og likeverd. Muslimer har også på en måte et litt kvinnefiendtlig image gjennom media, og uten kunnskap, så er man overlatt til akkurat medias historier.

Gammel 29-01-08, 19:56   #77
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Det morsomme er at menn aldri føler seg avvist, og særlig ikke fordi de er menn, de blir først litt sjenerte, og så spør de gjerne "er det en religiøs greie", eller "så vakkert å hilse ved hjertet istedet" eller noe slikt. Ingen sure miner, og dette er stort sett snakk om høyt utdannede menn feks på konferanser, foredragsholdere og lærere.

Akkurat den der tenkte jeg faktisk også på her tidligere i dag.

Gammel 29-01-08, 22:02   #78
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er ikke utenkelig. Spesielt når man ikke får forklaring, for jeg tror veldig mange tror det er fordi de ikke har respekt for dem at de ikke vil ta dem i hånden, at de "bare er kvinner" og ikke fortjener respekt og likeverd. Muslimer har også på en måte et litt kvinnefiendtlig image gjennom media, og uten kunnskap, så er man overlatt til akkurat medias historier.

Det er akkurat slik det kan føles. Dette visste jeg ikke noe om, og tydelig ikke de andre på jobb. Og det var det at han ikke forklarte noe til oss, og heller ikke smilte til oss så ga det et meget dårlig inntrykk.

Takk Nabbe for veldig saklige svar. Ser nå at mine erfaringer fra barneskolealder ikke er så sammenligbare. Vi håndhilste vel ikke på noe av vennene våre som 10-11 åringer

Men skal han her jobbe nær pasienter/blodgivere må han skjønne at han nok må forklare seg gang på gang... Og i det minste smile til oss...

Føler meg litt mer "opplyst" nå, selv om jeg strever jo litt med å forstå hvorfor det skal være så strengt. Blir interessant i morgen å høre om sjefen snakket med han i går. Håper han ser litt blidere ut og...

Gammel 29-01-08, 22:35   #79
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Jeg har vel blitt opplyst litt her også. Det er godt. Men jeg synes fortsatt at man skal utvise normal folkeskikk i jobbøyemed.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 22:48   #80
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser Nabbes begrunnelser, og kan til nød respektere de (sliter med det også innrømmer jeg, for jeg kjenner at jeg blir fornærmet lell), men forstå,- det går ikke. At noen kan velge å bare godta en regel uten begrunnelse som begrenser dem såpass mye, er for meg uforståelig. Men så skjønner jeg meg generelt dårlig på religiøse mennesker, det innrømmer jeg glatt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.