Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Håndhilser ikke på damene...

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-08, 22:45   #1
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Sint!

Håndhilser ikke på damene...

Jeg må begynne med å si at jeg er nokså åpne for andre kulturer og skikker, og ser mye positivt med "et fargerikt fellesskap". Har selv bodd i USA ti år i min barndom, og hatt klassekamerater av alle "slag". Mener at folk fra andre kulturer skal få ha sine skikker, men samtidig være villig til å innrette seg noe etter våre skikker. Og vil selv gjøre det samme i et annet land. F.eks ville jeg dekt meg til i en moske, men vil også gjerne få lov å feire jul (ok, kanskje teit eksempel, men dere skjønner vel?)

Til poenget: Vi har fått to studenter på jobb. Kontordama håndhilser først på den ene (etnisk norsk), men da hun skal gjøre det med han andre (ikke etnisk norsk) så "rygger han" og tar hånda mot brystet. Hun prøver til og med på nytt. Samme skjer når jeg hilser etterpå. Synes der og da det er litt snålt, men uten å tenke mye over det. Ingen av oss var til stede når han hilste på sjefen vår (en mann). Når vår andre mannlige kollega så kommer og hilser, så håndhilser han på han. Samme skjedde når en kvinnelig blodgiver ville hilse på studentene våre. Rygger unna og hun "prøver igjen". Den "norske" studenten unnskylder sin venn med at det er hans måte å hilse på... Vi følte oss ikke "vel" i denne sitausjonen. Vi diskuterte saken etter at studentene hadde gått, og sjefen vår skal snakke med han i morgen. Hvordan kan en jobbe i helsevesenet om en ikke kan "ta i" en kvinne? Nå vet jeg ikke om dette bare gjelder å hilse på, men ble litt satt ut, og vi var i grunnen enige i at han ville ikke vi ha som sommervikar hvis han skal unngå alle damene... Gjorde iallefall et elendig inntrykk på oss.
Dette er et kvinnesyn jeg synes utrolig lite om, men jeg drar ikke alle over en kam. Hadde to studenter før jul der den ene var fra samme landet. Han var kjempekoselig!
Er dette bare en supersær type, eller er det mange menn som oppfører seg slik? Og skal han "få lov" til det? (for da begynner jeg å skjønne hvorfor FrP får mange velgere...)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:28.