Sv: Barneombudet er ute
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Jeg er temmelig sikker på at Hjermanns uttalelser og synspunkter ikke er årsaken til at han ikke fikk fornyet tillitt. Det er mye som ikke kommer frem i media. At Kraby og Ramin Osmundsen er med i samme kvinnenettverk ser jeg som uproblematisk. Jeg ville tippe at det er kvinnenettverket som er åpent for alle kvinnelige jurister og det har ekstremt mange deltakere. (Hadde dere vært like skeptiske hvis de hadde kjent hverandre fordi de hadde truffet hverandre i jobbsammenheng på et tidligere tidspunkt?)
Jeg er ikke like overbevist som deg. Tidligere barneombud har også hatt fastsatte åremålsperioder, som har blitt fornyet selv om det har vært andre søkere. Når man velger å avvike fra denne praksisen synes det åpenbart for meg at regjeringen har en begrunnelse for dette som går utover det faktum at åremålsperioden er over. Det kan være misnøye med Hjermann, eller det kan være et ønske om å ha et barneombud med holdninger som er mer i tråd med regjerngens. Det kan også være et ønske om et kvinnelig barneombud igjen. Begrunnelsen er mindre viktig for meg, men jeg synes det er problematisk at ved ikke å la barneombudet fullføre to perioder blir barneombudet mindre uavhengig. Og det er problematisk fordi en del av barneombudets oppgave er å være vaktbikkje overfor myndighetene på vegne av barna.
Når det gjelder det såkalte nettverket synes jeg det er paradoks at barneombudet hentes inn på denne måten. Særlig når regjeringen brukte som argument at menn rekrutterer menn, når de vedtok loven om kjønnsfordeling i bedriftstyrer. Denne ansettelsen viser at regjeringen tar i bruk samme type nettverksrekruttering.
|