Sv: Stigmatisering av overvektige
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
" det vanskelig med noe opså synes jeg det er relevant at det i dagens samfunn er knyttet mye skam til fedme. At dette har en veldig negativ symboleffekt som igjen fører til diskriminering.
Her er kie ved sakens kjerne. Skam.
I tillegg til at det på individnivå kan være den samme belastningen å være under- som overvektig, kan man føle en enorm skal som overvektig.
Jeg var uforberedt på den da jeg plutselig gikk fra normalvektig til overvektig mellom fødslene mine.
Skam er en av de mest ødeleggende følelsene et menneske kan ha, og er en betydelig tillegsbelastning, om en først skal diskutere likheter og ulikheter med å være i hver sin ende av skalaen.
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Jeg foreslår at ingen som ikke har prøvd å være undervektig uttaler seg om hvor nært knytta det er til skjønnhetsideal å ha en total mangel på kvinnelige former, å ha spisse kanter og å ha et skjelett til beskuelse for hvem som helst hvis man har på bikini. Så kan de som aldri har vært overvektige gi beng i å uttale seg om hvordan DET føles.
:begynner å bli provosert og oppgitt over kortsynthet her:
Jeg har vært undervektig også.
Jeg trivdes ikke med det, for kroppen min var i ubalanse, og det ga seg en rekke utslag av ubehag.
Men min personlige erfaring med å være i begge ender av vektskalaen er at tilleggsbelastningen med en samfunnspålagt skamfølelse ved fedme oppleves langt mer nedbrytende for min selvbilde - og derav hverdag - enn ubehaget ved å være undervektig.
JEG personlig føler meg bedre med overvekt, for jeg følte så mye ubehag når jeg var undervektig. Men helheltlig trekker dårlig selvfølelse og en stadig tilstedeværende skam så mye ned, at det overhodet ikke kan likestilles - i MINE øyne.