Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stigmatisering av overvektige

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-08, 19:18   #81
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stigmatisering av overvektige

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Som det er påpekt flere ganger gjennom tråden så er ikke problematikken den samme, men hvordan det føles for individet er likevel likt.

Følelsen er nok ikke ulik nei, men samfunnets generelle oppfatning av en overvektig kontra en undervektig er jo ganske annerledes.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 19:33   #82
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke undervektige har problemer med å forstå at det å være overvektig ikke behøver å være enkelt. Men mange overvektige ser visst ikke det samme andre veien, den undervektige er "idealet".

Nettopp. Og det er jo et problem overvektige ikke (eller i alle fall sjelden) møter - det at folk ikke godtar at man har et problem, men synes man skal være lykkelig og takknemlig for å ha det slik. (Enten omverdenen nå tar det som carte blanche til å rakke ned på tynne mennesker eller ikke.)

Gammel 05-03-08, 20:00   #83
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til gjengjeld møter overvektige på en veldig sterk forventning om at overvekten SKAL være et problem. Selv om man ikke oppfatter den slik selv. :tidligere trassig overvektig tenåring:

:deltar i lidelseskonkurransen:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 21:28   #84
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aha, hvis det er lidelseskonkuranse vi driver på med. Det er sikkert ingen som har det verre enn meg! Jeg har trodd jeg bare veide et par kilo for mye og en tur på vekta avslører at jeg har BMI som karakteriseres som fedme og i tillegg fryser jeg hele j**** tiden, er ikke dette halve poengen med å ha fett på kroppen da - at det skal bli varmt. Oppsummering: Jeg har samme lidelsene som de som veier for lite, jeg har en BMI som tilsvarer fedme og jeg er tydeligvis blind i tillegg. Noen som høyner? :i konkuransemodus:

Gammel 05-03-08, 21:37   #85
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes du er veldig pen, him.

Gammel 05-03-08, 21:39   #86
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke så galt at det ikke er godt for noe. Jeg er som regel god og varm ...... fordel med å være overvektig som jeg ikke har tenkt så mye over.

:deltar ikke i lidelseskonkurransen:

Gammel 05-03-08, 21:40   #87
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Aha, hvis det er lidelseskonkuranse vi driver på med. Det er sikkert ingen som har det verre enn meg! Jeg har trodd jeg bare veide et par kilo for mye og en tur på vekta avslører at jeg har BMI som karakteriseres som fedme og i tillegg fryser jeg hele j**** tiden, er ikke dette halve poengen med å ha fett på kroppen da - at det skal bli varmt. Oppsummering: Jeg har samme lidelsene som de som veier for lite, jeg har en BMI som tilsvarer fedme og jeg er tydeligvis blind i tillegg. Noen som høyner? :i konkuransemodus:

Hahahaha,
jeg tror nok ikke du er alene om å ha BMI 30+ og fryse.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 21:41   #88
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg er lett overvektig og fryser noe innmari på føttene akkurat nå.

Gammel 05-03-08, 21:41   #89
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hvis du kikker lenger opp i tråden ser du at jeg har sagt akkurat det samme, men det er jo du som sammenligner hvordan overvektige har det kontra undervektige.

Jeg fikk inntrykk av at det var noe som ble diskutert i tråden. Nettopp at det selv om det å være undervektig og det å være overvektig kan oppleves som like belastende sosialt sett, også er noen forskjeller. Undervektige har kanskje dette med at de regnes som fritt vilt for kommentarer som jeg kan tenke meg er ganske ødeleggende i sosiale lag etc. Overvektige har dette med at overvekten for mange utenforstående ses på i lys av at selvkontroll er noe som opphøyes veldig i dagens samfunn.

Klart det er forskjeller. Klart at disse slår ut på forskjellige måter. Klart at det kan oppleves like vanskelig uansett. Men det behøver ikke å bety at man er nødt til å ha "lidelseskonkurranser" der man istedet for å ta det folk selv forteller at de synes er vanskelig på alvor, begynner å skulle gradere hvor "berettiget" de er til å føle det sånn utifra eget syn om at noen har det verre. Om så var skulle vi vel alle holde helt kjeft og tenke på barna i Afrika.

Det jeg opplever er at andre som også føler at deres kroppsfasong er gjenstand for kommentarer, fortolkninger og utidig innblandig, uavhengig av om det er pga. overvekt eller undervekt, er veldig solidariske på tvers av problematikk. Det går an å se at "den situasjonen er kanskje verre for en overvektig" og "den situasjonen er verst for en undervektig" uten at man nødvendigvis må sette det opp mot hverandre.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 21:41   #90
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er smellfeit, alltid varm og flyter lett i ferskvann.

Gammel 05-03-08, 21:48   #91
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

jeg tror nok ikke du er alene om å ha BMI 30+ og fryse.

Nei, det var mest ment som en spøk, da. (Men det var litt alvor i klagingen min også. Jeg fryser så mye at jeg skal til lege for det. Det er ikke normalt å sitte med ytterjakke på inne. Men jeg tror ikke akkurat det har noe med vekta å gjøre. Jeg frøs mindre da jeg veide mindre for å si det slik.)

Sitron: Hørtes deilig ut å bade i ferskvann. Det har jeg faktisk aldri gjort. Alltid badet i havet. (Og her i byen er svømmebassenget også fylt med saltvann. Man ligger som på en pute. Deilig!)

Gammel 05-03-08, 21:51   #92
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke badet i ferskvann? Hvordan er det mulig. Har dere ikke fjell eller sånt?

Gammel 05-03-08, 21:52   #93
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg er smellfeit, alltid varm og flyter lett i ferskvann.

... og enda bedre i saltvann?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 21:52   #94
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

... og enda bedre i saltvann?

Jesus var også smellfeit da han gikk over Dødehavet.

Gammel 05-03-08, 21:57   #95
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ikke badet i ferskvann? Hvordan er det mulig. Har dere ikke fjell eller sånt?

Jo, men jeg gikk da ikke i 4-5 timer for å komme til en dam, når jeg kunne gå 10 minutter for å komme til havet. :tidlig latsabb:

Gammel 05-03-08, 21:58   #96
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

I Bergen badet vi i Skomakerdiket. :deler:

Gammel 05-03-08, 21:59   #97
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke undervektige har problemer med å forstå at det å være overvektig ikke behøver å være enkelt. Men mange overvektige ser visst ikke det samme andre veien, den undervektige er "idealet". Den som er ufrivillig undervektig vet at "idealet" ikke er noen ideell plass å være.

Ok. Da har vi forskjellige erfaringer, rett og slett. Selv har jeg heldigvis opplevd mest solidaritet på tvers av kroppsfasonger.

Og jeg tror også at fordommer o.l. rammer litt forskjellig også. Ikke i styrke, men i hvor og når de kommer frem. Når det kommer til samfunnets opphøyelse av selvkontroll så innbiller jeg meg at det går mest utover overvektige. Akkurat som det på andre arenaer er undervektige som får merke det. Jeg innbiller meg at det for en som er undervektig må føles ganske frustrerende å først være "fritt vilt" for all slags kommentarer og vitsing, for så deretter møte minimalt med forståelse for at dette påvirker en. Dersom noen kommenterer eller vitser om vekten min, får jeg forståelse for at jeg reagerer. Der er det altså jeg som overvektig som kommer "heldigere" ut. I jobbintervjusituasjoner vil det kanskje være jeg som kommer dårligst ut siden jeg altså tydeligvis ikke mestrer denne opphøyde selvkontrollen. Skårderud sier at skammen har flyttet seg fra skrittet til munnen.

Sitat:

Før var skam særlig knyttet til seksualitet. Ved at kvinnen viste at hun hadde kontroll over sitt begjær, uttrykte hun god moral. Skårderud sier at dagens normer handler mye om selvkontroll, selvfølelse og selvrealisering.

Og selv om overvektige ofte slipper direkte kommentarer så får de det også igjen i media der de tingliggjøres og omtales med ord som fedmeepidemi, helsekostnader og gjerne med en solid dose moralisering både av den "snille" typen, men også i form av "kjefting".

Jeg mener også at det blir tullete å sette folk som har det vanskelig med noe opp mot hverandre og avgjøre hvem som har det verst. Men når man nå snakker om hva forskjellene kan være (uten å gradere den totale belastningen), så synes jeg det er relevant at det i dagens samfunn er knyttet mye skam til fedme. At dette har en veldig negativ symboleffekt som igjen fører til diskriminering.

Sitat:

Studier har vist at leger ikke vil anbefale prøverørsbehandling til overvektige kvinner. De samme legene hadde ingen motforestillinger ved behandling av undervektige kvinner - som hadde mistet sin fruktbarhet på grunn av slanking. - Normer og privat utagering om hva som er pent og stygt blander seg lett inn, sier Skårderud.

Jeg synes at det bør være lov å påpeke slike ting uten at man skal måtte gradere hvem som totalt sett har det verst. De kreftene kan man heller bruke på å vise hverandre litt solidaritet.

Synes jeg.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 05-03-08, 22:00   #98
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jo, men kie skiller mellom den individuelle og personlige oppfattelsen av omgivelsenes syn på overvekt/undervekt og det samfunnsgitte/skapte og også "normative" synet.

Sånn kan det også sies.

Som overvektig har jeg også en "fordel" ved at folk skjønner hva jeg snakker om når jeg reagerer på kommentarer etc. Jeg kan tenke meg at det må være rimelig frustrerende å ikke få den forståelsen for egne reaksjoner på noe som slett ikke er greit.

Gammel 05-03-08, 22:01   #99
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nei, det var mest ment som en spøk, da. (Men det var litt alvor i klagingen min også. Jeg fryser så mye at jeg skal til lege for det. Det er ikke normalt å sitte med ytterjakke på inne. Men jeg tror ikke akkurat det har noe med vekta å gjøre. Jeg frøs mindre da jeg veide mindre for å si det slik.)

Jeg skjønte faktisk at det var en spøk. Jeg har også hatt perioder der jeg frøs veldig. Jeg var da også fysiek kald på store områder som ryggen.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 22:06   #100
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

For det første skal man selvsagt ikke kimse av de opplevelsene mange undervektige har.

Når det er sagt tror jeg at en forskjell på overvektig vs. undervektig er at vi lever i en tid og i et samfunn der selvkontroll dyrkes og gjerne også blir brukt for å definere hvem man er som person. Og der tror jeg nok at mange overvektige sliter. De har en kropp som tilsynelatende signaliserer at de ikke mestrer denne egenskapen som man i dagens samfunn setter så høyt. Også gjerne i andre settinger, som i forhold til det å få jobb.

Eg har lest tråden og formulert eit innlegg i hovudet mitt, men Kie seier det så greit her at eg kan egentlig berre signere.

Eg har jo sett at svært tynne blir "fritt vilt" i forhold til kommentarar på kropp og klær og helse m.m. Men det å vere tynn er så nært knytta opp mot ideal både på det reint fysiske plan (utsjånad), men også på det mentale plan (karaktertrekk).

Noko eg har lagt merke til hjå mange overvektige kvinner er at dei er utruleg flinke til å kle seg. Beundrar måten dei framhevar sine mest positive trekk på ein sånn måte at eg ser ei flott kvinne før eg ser overvekta.

Emneord
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:39.