Spinnoff: La barnet drikke andres morsmelk?
Jeg spinner litt videre på det flere av dere skriver i tråden om å smake på egen morsmelk. Det blir skrevet at man gjerne kunne latt andre amme barnet sitt i nødstilfeller. Da lurer jeg på hva et såkalt nødstilfelle ville være? At det overhodet ikke fantes andre muligheter for barnet å få mat? At man ikke kunne amme selv men kunne gitt MME? Ville det utgjort en forskjell om barnet ble lagt til en annen kvinnes bryst enn om dere selv gav morsmelk fra noen andre utpumpet på flaske?
Jeg har selv vært i situasjonen hvor jeg ikke kunne amme ztjerna, og kjent på om jeg ville syntes det var ok om noen andre ammet han. Det ble for sårt for meg den gangen. Vi hadde MME tilgjengelig, hadde vi ikke hatt det ville jeg selvfølgelig ikke latt han sulte men gitt han den morsmelken som fantes - uansett opphav. Det ville også vært noe annet om han var prematur eller syk på andre måter. Om noen seriøst hadde tilbydt seg å gi meg såpass med sin morsmelk at jeg kunne gitt han litt på flaske hver dag vet jeg ærlig talt ikke hva jeg ville gjort. Jeg har et rasjonelt svar - basert på hvor mange unike stoffer jeg vet at morsmelken inneholder. Emosjonelt vet jeg at jeg følte en svært sterk motstand når jeg sto i situasjonen selv.
|